02 maart 2012

Leers moet harder lopen voor gewortelde kinderen

Het CDA moet pro-actiever opereren wanneer het om kinderen zoals Mauro gaat. CDA-Kleurrijk-ambassadeur Ruud Lubbers vindt dat Minister Leers “harder moet gaan lopen”. De Maastrichtse CDA-fractieleider Vivianne Heijnen doet eveneens een dringende oproep aan Leers om een humanitaire oplossing voor de gewortelde asielkinderen te vinden.

In oktober 2011 besloot het CDA-congres met een meerderheid van 85% dat er een oplossing moest worden gevonden voor de minderjarige, gewortelde asielzoekers die uitgeprocedeerd zijn, maar feitelijk niet teruggestuurd kunnen worden naar hun land van herkomst.

Schrijnende omstandigheden

In december 2011 publiceerde de Adviescommissie voor vreemdelingenzaken (ACVZ) een advies waarin wordt gesteld dat Minister Leers zijn discretionaire bevoegdheid ruimer moet gaan interpreteren en “niet alleen moeten kijken naar schrijnende omstandigheden, maar ook naar de bijdrage die de vreemdeling aan de Nederlandse samenleving levert.”

In Den Haag blijft het echter stil. Minister voor Asiel en Vreemdelingenzaken Gerd Leers heeft tot op heden niet gereageerd op het rapport van de ACVZ-commissie en de CDA-fractie in de Tweede Kamer stelt zich – ondanks de uitspraak van het congres – op het defensieve standpunt dat het CDA nooit een voorstander is geweest van pardonregelingen.

In het EO-programma De Vijfde Dag reageerde CDA Kleurrijk ambassadeur Ruud Lubbers bezorgd over het uitblijven van actie door Minister Leers. De Minister heeft namelijk al maanden het ACVZ-rapport op zijn bureau liggen waarin staat dat hij vaker met zijn hand over zijn hart moet strijken en vaker een verblijfsvergunningen moet verstrekken.

Te laat

Ruud Lubbers: “Tenminste een half jaar ligt dat daar en je hoort almaar niets. Dat is dom. Want hij had ruimte kunnen scheppen, hij had kunnen zeggen ‘ik ga het echt anders doen’. Nu is het dus te laat. Nu krijg je die actie van het ‘kinderpardon’. Er zit een frustratie in de samenleving, ook bij heel wat CDA’ers eerlijk gezegd.”

Dat die frustratie inderdaad sterk leeft onder CDA’ers blijkt uit een peiling die het EO-programma onder CDA-raadsleden deed. Van de 455 raadsleden zei 72% in te stemmen met de initiatiefwet van de PvdA en de ChristenUnie, die een speciale regeling wil voor gewortelde asielkinderen die al langer dan 8 jaar in Nederland verblijven. Inmiddels zijn in meer dan 100 Nederlandse gemeenten moties aangenomen waarin de Minister verzocht wordt om met een humanitaire oplossing voor deze groep te komen.

CDA’er Berend Janssen was de initiatiefnemer van de ‘Mauro-resolutie’ op het CDA-congres van oktober. Janssen zegt: “We zijn toch een Christelijke partij met Christelijke waarden en normen en dat moeten we ook in de praktijk laten zien. We laten de barmhartigheid nu niet zien. Ze zijn bang voor een kabinetscrisis en dat de PVV de stekker eruit trekt.”

Maastricht kiest

In Maastricht heeft de CDA-fractie zelf het initiatief genomen tot een dergelijke motie. De partij kreeg gemakkelijk de steun van de andere politieke partijen in de Maastrichtse gemeenteraad. In een uitzending van EenVandaag van 29 februari legt CDA-fractievoorzitter Vivianne Heijen toe waarom het CDA Maastricht met deze stellingname komt.

“Van het oude asielbeleid zijn heleboel kinderen de dupe geworden omdat het in het oude beleid mogelijk was om 8 jaar of langer in de onzekerheid te zitten. Dan moet je je afvragen, wil je dat probleem leggen bij de kinderen die gebruik hebben gemaakt van het beleid zoals dat in Nederland gold? Of neem je als politiek, en als samenleving, de verantwoordelijkheid terug en zeg je ‘we gaan zoeken naar een humane oplossing?” Maastricht kiest duidelijk voor het laatste.

Nu Minister Leers nog.