23 juni 2013

Masterclass Kleurrijk CDA

Op 22 juni 2013 kreeg de 1ste lichting van de masterclass Kleurrijk CDA het certificaat en de felicitaties van Sybrand Buma. Hiervoor gingen de deelnemers in gesprek met Sybrand. Naast de kennismaking,  de 7 punten van Buma, de zorg en jeugdcriminaliteit ging het over de culturele diversiteit binnen het CDA. Vragen als waarom is er niet gekozen voor een voor migranten herkenbaar gezicht bij de top 10  in de Tweede Kamer? En is de groep teleurgestelde moslims in de PvdA, een kans om het CDA weer op de kaart te krijgen bij migranten? Vanuit het oogpunt van herkenbaarheid en positie in de steden, relevante vragen. Hoewel we geen concrete antwoorden op deze vragen  hebben gekregen, zien we dit als een goede basis voor een volgend gesprek. Daarbij voel ik wel een zekere urgentie, om een werkelijke dialoog over culturele diversiteit te voeren. Vandaag werd mij duidelijk dat hierin nog een wereld in de politiek te winnen is (ook binnen het CDA) willen we elkaar op dit thema echt verstaan. Los van de goede wil, intenties en woorden blijft het lastig om diversiteit in de politiek blijvend handjes en voetjes te geven. Immers, mensen moeten het doen. Mooi voorbeeld; zo merkten we dat de huiscateraar van het partijbureau niet gewend is broodjes vlees te scheiden van broodjes kaas.

Verder niets anders dan lof voor de kwaliteit, sprekers en docenten tijdens deze masterclass. Ik vond het een groot voorrecht om op deze wijze, in zo’n korte tijd, meer kennis op te doen van de waarden en oorsprong van de partij. Te oefenen met presenteren. Oud politici te ontmoeten die op zeer openhartige en inspireerde wijze hun ervaring en kennis deelden. En te kunnen uitwisselen met Ruth Peetoom , Alwin de Jong en Sybrand Buma over het CDA en Diversiteit. Een module die volgens mij ook zeer aansprekend is voor gedreven autochtone CDA’ers. Mijn wens is dat de deelnemers van de masterclass Kleurrijk CDA te zijner tijd met CDA leden een gezamenlijke workshop diversiteit zouden volgen. Zo is mijn half glas half vol, net als die van CDA Kleurrijk. Op naar de volgende stap in dit proces and just smile J. De volgende groep begint in de herfst.

Jung Im Koomans

CDA afdeling Amersfoort