16 augustus 2019

Schriftelijke vragen Johan Geraats over Lob van Gennep in samenwerking met GroenLinks

Statenlid Johan Geraats van het CDA Limburg heeft samen met zijn GroenLinks-collega Thea Jetten schriftelijke vragen over de Lob van Gennep gesteld. De vragen hebben betrekking op de hoogwatermaatregelen die aldaar op stapel staan. De maatregelen leiden tot veel onrust en wantrouwen onder inwoners, bedrijven en boeren.

"Bewoners raken hun mooie vergezichten kwijt en krijgen een dijk voor de deur. Het uitzicht zal nooit meer hetzelfde zijn, evenals de waarde van onroerend goed binnen de plannen, dat met miljoenen, zo niet miljarden, moet worden afgewaardeerd!", aldus Geraats en Jetten. Ze spreken daarbij ook van 'gigantische financiële schade', waar niet alleen inwoners, maar ook bedrijven en landbouwgronden mee te maken krijgen.

Tevens uiten Geraats en Jetten kritiek op het gebruik van Limburg als overloopgebied ter bescherming van noordelijker gelegen steden als Den Bosch, Dordrecht en Rotterdam, en halen zij de paradox aan tussen de plannen, die gebaseerd zijn op een overvloed aan water, terwijl er tegelijkertijd een tekort aan water is.

De vragen zijn hier in hun geheel te lezen.