10 november 2018

Christen-Demokraten intensiveren grensoverschrijdende samenwerking

- gepubliceerd 10 november 2018 door CDA Horst aan de Maas

De Christen-Demokraten aan beide zijden van de Nederlands-Duitse grens willen in de toekomst meer concrete onderwerpen en projecten in de regio aanpakken. Zij hebben hiervoor een duidelijk idee ontwikkeld. "We willen dat midden in het landschappelijke natuurpark Maas - Schwalm - Nette mensen samen, zonder grenzen in hun hoofden, over hun gemeenschappelijke toekomst nadenken. Hiervoor hebben  CDU – Kreis Viersen voorzitter Dr. Marcus Optendrenk, samen met zijn collega's Jos Teeuwen, voorzitter van het CDA Venlo en Venlo’s oud-wethouder Hanno Lamers, de vertegenwoordigers van de Christen-Democraten uit Noord-Limburg en de Kreis Viersen uitgenodigd in het restaurant Secretis in Nettetal. Een twintigtal partij- en fractievoorzitters en wethouders, waaronder Stefan Berger, lid van het parlement van Nord Rhein Westfalen, en Anne Thielen, wethouder uit Venray, waren aanwezig.

Vincent Pijnenburg, voorzitter van de Maas Rhein Business Club en docent aan de Fontys Hogeschool in Venlo, promootte in een inleidende lezing het belang, het erkennen en het benutten van de grote mogelijkheden van een dergelijke grensoverschrijdende ontwikkeling, het in de persoonlijke sfeer leren kennen van elkaar en het besef dat de wereld niet stopt bij de grens. "De cirkel is rond", aldus Pijnenburg, die het verlaten van de "back-to-back positie", die door de oude grens altijd al bestond, promoot. Nederland en Duitsland - vooral NRW - zijn belangrijke handelspartners.

De Brexit brengt deze landen nog dichter bij elkaar. Omdat sommige Britse of internationale bedrijven op zoek zijn naar nieuwe locaties op het continent. En vaak is dat bij ons. Samen kunnen we profiteren van internationale ontwikkelingen: de "nieuwe zijderoute van China naar het Westen eindigt in Duisburg, d.w.z. bij ons voor de deur. Pijnenburg kreeg veel bijval voor zijn idee van een grensoverschrijdende regio die zijn eigen ideeën mogelijk maakt en zich van onderaf ontwikkelt door de mensen in de grensregio.

Deelnemers uit Kempen, Niederkrüchten, Viersen, Schwalmtal, Tönisvorst en Nettetal en Venlo, Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas willen een impuls geven aan de streek. Voor Jürgen Boyxen uit Nettetal heeft het overschrijden van grenzen een emotionele basis nodig, zodat de bevolking de noodzaak van samenwerking erkent.

Dr. Stefan Berger, CDU-kandidaat voor de Europese verkiezingen in 2019 steunt, net als zijn collega Marcus Optendrenk, het idee om de Duits-Nederlandse jeugdverenigingen uit overheidsmiddelen uit te breiden. Dit zou kunnen worden gebruikt om veel vrijwillige initiatieven mogelijk te maken om grensoverschrijdende contacten te leggen, van sport tot cultuur, van scouting tot scholen. Hanno Lamers vindt dit ook heel belangrijk. Het zijn juist de kleine maatregelen die de mensen bij elkaar brengen. "Het is alleen mogelijk door persoonlijke contacten", aldus Peter Fischer, voorzitter van de parlementaire groep CDU in Kempen.

Jongeren bewust maken van de aantrekkelijkheid van de grensregio betekent: het leren van de talen, het organiseren van schoolreizen en ontmoetingen en het toegankelijk maken van informatie over studiemogelijkheden in de landen. De CDU in Viersen met Sebastian Achten wil hiermee doorgaan.
Nettetals Christian Lange voegt hieraan toe: "Sport en cultuur creëren de snelste verbinding tussen elkaar".
Om economisch van elkaar te kunnen profiteren, is het noodzakelijk om netwerken en belangen te bundelen.

Jos Teeuwen zal binnenkort de volgende bijeenkomst om aan concrete onderwerpen te werken organiseren. Grensoverschrijdende samenwerking  is een belangrijk onderdeel van het CDA programma voor de Limburgse provinciale verkiezingen in maart 2019.