31 januari 2014

Flexibel netwerken in de praktijk

Al geruime tijd vraag ik me af wat het door de partijen SGP, BAB, Aalburgse Alliantie en VVD zo bewierookte flexibel  netwerken betekent.  Dit zou dé strategische oplossing zijn voor de gemeente Aalburg. Geen fusie met Woudrichem en Werkendam, maar zoek op verschillende terreinen de samenwerkingspartner die het beste past.  Of met andere woorden: waar je zelf het meeste voordeel bij hebt.  Geen huwelijk dus, maar liever wisselende relaties.

Hoe dat concreet in de praktijk werkt of zou moeten werken was me tot de raadsvergadering van 28 januari jl. onduidelijk.  Nog maar net een maand geleden werd door de eerder genoemde partijen een motie aangenomen die was ingediend door de BAB.  Zwembad Veldzicht zou opengesteld moeten worden totdat het  nieuwe zwembad in Andel klaar is voor gebruik. De kosten hiervan moeten dan verhaald  worden op de hoofdaannemer. Als je het mij vraagt een hele gevaarlijke motie. Immers, het is totaal onbekend wat de kosten hiervoor zijn.  Het zal de Aalburgse burgers zeer waarschijnlijk uiteindelijk minstens tienduizenden euro’s gaan kosten.

De Aalburgse Alliantie had jl. dinsdag echter een "verassing" in petto. Op het laatste moment in de raadsvergadering kwam Henno Timmermans met een alternatief voorstel:  Het is beter om een gratis bus beschikbaar te stellen voor de Aalburgers. Dit om vervoer te regelen naar een alternatieve zwemvoorziening. Pim Bouman van de BAB was onaangenaam verrast. Zeker, toen zowel de SGP als de VVD daarna verklaarden dat de uitvoering van het oorspronkelijke voorstel wel eerst bekend moeten zijn ontplofte hij bijna.  Er kwam voldoende stoom uit zijn oren om het nieuwe zwembad te verwarmen.

Alhoewel ik het met zijn motie volstrekt oneens ben, heeft Pim in deze gelijk.  In de reeds aangenomen motie wordt immers geen enkel voorbehoud gemaakt. Dus ook niet voor de omvang van de kosten. Dat de SGP, VVD en Aalburgse Alliantie inmiddels inzien dat ze in december niet goed opgelet hebben, kan natuurlijk ook. Maar dan is het wel zo netjes om dit even te overleggen met je samenwerkingspartners in deze. En dat had de Aalburgse Alliantie nu net niet gedaan. Ten einde raad riep Pim nog: “Henno Timmermans,  je bent een draaikont”. Hij ging uiteindelijk spartelend ten onder in zijn eigen zwemBAB-motie.

Henno kon er om lachen. Hij had zijn punt gemaakt. Weliswaar ten koste van de BAB. En ik? Ik zat op de publieke tribune en begreep eindelijk wat men nu bedoelt met flexibel netwerken.....

Arno Bouman