13 september 2013

Route naar breedband wordt smalle weg

De afgelopen maanden is wethouder Sylvana de Backer (VVD), naast het huldigen van sporters, erg druk geweest met de plannen voor breedband in Aalburg.  Dit plan, ooit gestart door oud-wethouder Loes Lijmbach ondervindt grote sympathie in de raad van Aalburg.

Alle partijen geven aan vóór breedband te zijn in onze gemeente.  Het zou immers een fantastische prestatie zijn als we er in Aalburg in slagen door gezamenlijk draagvlak een hypermoderne toekomstgerichte open glasvezel infrastructuur aan te leggen.

Toch is het nog allerminst zeker dat dit project doorgang gaat vinden.  Rondom het vrijgeven van de 150.000 euro krediet die nodig is voor de vraagbundeling heersen grote vraagtekens.  Hoewel ik zelf een groot voorstander ben dit initiatief begrijp ik deze twijfel.  De vraagbundeling houdt in dat gevraagd wordt aan alle burgers en bedrijven wie in aanmerking wil komen voor een glasvezel aansluiting. Minimaal 55% moet meedoen anders gaat het feest niet door. De bank geeft dan gewoon geen geld.

Wethouder de Backer slaagt er, ondanks haar grote enthousiasme,  maar niet om de raad te overtuigen van het feit dat er een reële kans dat dit percentage gehaald gaat worden.  En de raad heeft tot op dit moment gelijk.  Waarom is ze niet in staat om te komen met een duidelijk verhaal rondom de te verwachten abonnementskosten??  Waarom moet iedere aansluiting evenveel betalen aan vastrecht en de coöperatie en wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bedrijven én particulieren en/of een onderscheid op basis van de afgenomen diensten? Waarom is niet duidelijk in welke mate de provincie over de brug komt? Hoe komt de coöperatie aan voldoende eigen vermogen? Allemaal vragen waar in mijn ogen simpel antwoord op gegeven zou kunnen worden.

De wethouder lijkt steeds geïrriteerder te worden over deze vragen.  Afgelopen dinsdag, tijdens de opiniërende raadsvergadering klonk dit duidelijk door in haar antwoorden. Dit terwijl elke partij in de raad haar graag wil helpen.

In Heeze-Leende waar dit initiatief al gerealiseerd wordt blijkt het wel gewoon mogelijk om inzichtelijk te maken wat de verschillende abonnementsvormen gaan inhouden.  Mijn oproep aan Sylvana is: geef een paar concrete voorbeelden van wat een burger naar verwachting gaat betalen en kom niet met allerlei vage antwoorden.  Voor inspiratie hoe het in Heeze-Leende wel kan: http://www.glashelder.nl/onze-diensten/locaties/locatie/heeze-leende-compleet-pakket/compleet-pakket.html

Het zou toch zonde zijn dat dit breed gedragen initiatief van enkele jaren geleden door ruis in de communicatie gaat mislukken.

Arno Bouman