24 maart 2017

"Blij met pilot voor een verenigingshal"

Wat de CDA-fractie betreft loven wij het stuk over de verenigingshal. In ons verkiezingsprogramma 2010-2014 spraken wij de wens al uit dat er een verenigingshal komt en vertrouwen erop dat het woord pilot snel verdwenen is. We zijn blij dat er nu een formeel raadsvoorstel ligt over dit onderwerp.

Fractievoorzitter André Vonk: "Al vanaf 2013 zijn er een aantal mensen, waaronder o.a. raadsleden, bezig om een dergelijk initiatief van de grond te krijgen, waarvoor wij onze dank uitspreken. Dongen kent een rijk en bloeiend verenigingsleven en onze intentie is op dit bloeiende en rijke verenigingsleven in tact te houden, voor nu maar zeker ook voor de toekomst, zodat Dongen op velerlei gebied een bruisende actieve gemeente op sociaal/cultureel blijft. Veel stichtingen en verenigingen zijn regelmatig zoekende naar locaties. Soms wordt een nieuwe locatie snel gevonden en worden meer jarige afspraken gemaakt. De wil bij boeren, tuinders en bedrijven is vaak aanwezig, maar de randverschijnselen, zoals verzekeringseisen, productie eisen en veiligheidseisen, beperken helaas de mogelijkheden om een gedeelte van hun ruimte ter beschikking te stellen c.q. te houden."

De pilot van een verenigingshal voor de verenigingen en stichtingen actief in de gemeente Dongen kan nu een uitkomst bieden voor de toekomst. Het CDA kan instemmen met de kaders (zoals de afspraken over beheer, exploitatie,veiligheid etc..) zoals aangegeven in de notitie en het geschetste proces van de stappen die daarvoor gezet gaan worden volgens het tijdpad. Het in de notitie genoemde subsidiebedrag van € 15.000,- per jaar, voor een periode van 2 jaar, is voor het CDA geen struikelblok. Graag blijft het CDA op de hoogte omtrent de voortgang van deze pilotfase en wellicht dient een prima locatie zich aan tijdens deze pilotfase en kan de pilotfase zich ontwikkelen voor een langer tijdspad, zodat op dit punt een langere termijnoplossing gerealiseerd wordt.