21 april 2017

Inbreng kadernota 2018

De kadernota 2018 is een raadsstuk ter voorbereiding op de begroting van 2018. Bij de behandeling van de kadernota kunnen de raadsfracties aangeven wat zij graag willen terugzien in de begroting voor het volgende jaar. Hieronder kunt u de inbreng van het CDA lezen, uitgesproken in de raadsvergadering door fractievoorzitter André Vonk:

Geachte raadsleden, college en belangstellenden op de publieke tribune; ook namens de CDA fractie van harte welkom.De kaders voor de behandeling van de kadernota 2018, zijn neergelegd in het coalitieakkoord 2014-2018, Samen Kansen Pakken. De raad wordt vanavond gevraagd om aan te geven of het college nog op de goede weg is en op welke terreinen de fracties, binnen de gestelde kaders, verschuivingen voorstaan, indien nodig. Immers er is nog onzekerheid over de consequenties van de genoemde financiële uitgangspunten.We concluderen dat het college erin geslaagd is opdrachten, zoals verwoord in het coalitieakkoord, te vertalen naar concrete raadsvoorstellen. Wij waarderen het dat afgewezen moties, ingediend door het CDA als oppositiepartij uiteindelijk toch geleid tot het uitvoeren daarvan. Ik benoem o.a. het instellen van een vrij Wifipunt, de seniorenfitnestuin , de Blijvers-lening. We mogen derhalve concluderen dat het college serieus met deze ingediende voorstellen is omgegaan.We waarderen de ondersteuning die we vanuit het ambtelijk apparaat ontvangen hebben bij de voorbereiding ván en de antwoorden óp onze vragen. In deze kadernota wordt voorgesteld om de programma-indeling voor de komende begroting 2018 te wijzigen naar de pijlers van de vastgestelde toekomstvisie "Investerenin relaties". An sigh is dit niet verkeerd, echter wij als fractie hechten er belang aan dat er een financieel doorzicht blijft bestaan met de nieuwe manier van werken gedurende de uitvoering van het nieuwe proces.Wij ondersteunen de oproep vanuit de financiële commissie om hen opdracht te verstrekken om de komende tijd, mocht dit nodig zijn, mee te werken aan de nieuwe opzet.

Dongen leeft

Naast de realisatie van de concrete afspraken uit het coalitieakkoord, worden we geconfronteerd met maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken die betrokkenheid, tijd en energie vragen. We noemen de aandacht voor het milieu, een gezonder levenspatroon; de roep om goed en voor iedereen toegankelijk onderwijs; de dilemma's waarvoor jongeren zich geplaatst zien als we kijken naar schoolverzuim en overmatig alcoholgebruik, de toekomst van verenigingen en de toekomst van Dongen zelf: kúnnen én willen we een zelfstandige gemeente blijven? Onderwerpen die we als CDA belangrijk vinden en waar we onze schouders onder willen zetten. Ontwikkelingen ook die kansen bieden, kansen die gepakt moeten worden om samen met elkaar naar oplossingen te zoeken.

Zelfstandig Dongen

Bij dat samen leven hoort ook een samen denken over de toekomst van Dongen. Het CDA blijft voorstander van een zelfstandig Dongen. Vanzelfsprekend wordt, daar waar mogelijk, samengewerkt met omliggende gemeenten en onze persoonlijke voorkeur gaat uit met een samenwerking van dezelfde omvang i.p.v. een (veel) grotere gemeente. We vinden wel dat de tijd rijp is om uit te spreken hoe we de toekomst van Dongen zien, zeker als steeds meer gemeenten van bovenaf verplicht worden om samen te gaan.

Samen werken

Samen werken aan grote projecten zoals de uitwerking de woonvisie, de plannen voor Noorderlaan en Waspikse weg, houdt ook in dat de verantwoording gedeeld wordt. De CDA fractie is voorstander van constructief overleg in de beginfase; meedenken met de burger waarbij de burger ook meedenkt met het bestuur. Zoeken naar een gezamenlijke oplossing zodat er geen aanleiding hoeft te zijn procedures op te starten die een grote vertragende werking kunnen hebben op ontwikkelingen, ontwikkelingen waarvan burgers en maatschappelijke organisaties vragen om realisatie Voor 's Gravenmoer vraagt de CDA fractie, naast de plannen voor een nieuw integraal kindcentrum, ook aandacht voor mogelijke woningbouw, voor het toekomstig gebruik van de Geubel, het opwaarderen van de parkeervoorziening bij o.a. voetbal vereniging Oni en de daarbij behorende verlichting.

Toekomstinvulling De Biezen

Met betrekking tot de mogelijkheden voor de toekomstige ontwikkeling van het Biezenterrein ( VV Dongen) verwachten we dat we in een vroeg stadium als raad met elkaar besluiten hoe we de invulling van dit gebied zien. De CDA fractie heeft voor deze AA locatie reeds eerder uitgesproken, indien er een verplaatsing komt van VV Dongen, voorstander te zijn van woningbouw samen met een ruime groene parkachtige invulling.

Openbare ruimte

Het is goed dat aan de oproep van het CDA gehoor gegeven is door middel van het boombeleidsplan wat in 2017 opgesteld wordt met daaraan gekoppeld het uitvoeringsplan. Echter ook de kwaliteitsniveaus voor openbare wegen en het openbaar groen moet gehandhaafd blijven voor veilige situaties en uiterlijk aanzien/aantrekkelijkheid van de gemeente Dongen. Tevens moet verduurzamen van de openbare verlichting doorgezet worden, evenals wat mogelijk als vanzelfsprekend klinkt, moet de verlichting in goede staat van onderhoud verkeren.

Inzameling van afval en de mileustraat:

Afvalscheiding dient ons inziens gestimuleerd te blijven, ter bevordering van hergebruiken compostering.De 'Diftar' invoering moet ons inziens zien voorkomen worden als afvalinzamelingsysteem en de afvalinzameling in eigen beheer te houden dient nagestreeft te blijven.Daar waar mogelijk dient de ondergrondse opvang van afval voor de inzameling uitgebreidt te worden. Een belangrijk item is en blijft dat het Inzamelen van oud papier door, en ten bate van de verenigingen, gehandhaaft blijft Daarnaast vragen we extra aandacht voor zwerfafval langs de wegen, zoals verpakkingsmateriaal, flesjes, enz. en dient de milieustraat vrij toegankelijk te blijven voor alle inwoners van de gemeente Dongen.

Sport

2018 wordt voor wat betreft het CDA het jaar van de gerealiseerde zelfstandiging en renovaties van de complexen van Olympia'60 en DVVC. Het CDA hoopt dat in 2018 ook het Hertog Jan-veld bij het complex van Olympia'60 is betrokken en dat er in Oud-Dongen een mooi nieuw trapveld wordt aangelegd binnen de sportzone. In de begroting van 2018 zouden wij dan ook graag een onderzoek terugzien naar de realisatie van een Cruijff-Court om (onder andere) de openbare functie van het Hertog Jan-veld te vervangen. Maar sport is meer dan voetbal. Het CDA ziet ook graag aandacht voor de andere sporten, en zeker ook de wat informelere sporten. Trends laten zien dat in onze steeds verder individualiserende samenleving mensen vaker en liever individueel en informeler sporten. Simpele, eenvoudige doch effectieve toestellen in de openbare ruimte kunnen hier de oplossing voor zijn. Het nodigt mensen uit om buiten - in hun eigen tijd, tempo en op hun eigen manier - fit en gezond te worden en zeker te blijven. Een beweegtuin inde wijk West 2 is een goed begin, maar wat het CDA betreft zouden er op veel meer plaatsen in de openbare ruimte gelegenheden moeten zijn.

Zorg

De fysieke toegangspoort voor werk, inkomen en zorg binnen de gemeente vindt het CDA een goede ontwikkeling. Hierdoor wordt het hopelijk laagdrempeliger om aan te kloppen bij de gemeente, een hulpvraag te stellen of om informatie aan te winnen. Maar met een fysiek toeganspunt zijn we er nog niet. We moeten ons blijven inzetten om onder andere de zichtbaarheid en de bekendheid van het sociaal team te versterken. Dit is niet alleen een taak van de gemeente, maar ook zeker een taak van de eerstelijnszorg. Dat zijn de voelsprieten binnen de zorg.Wij vertrouwen erop dat in 2018 de vernieuwde nota's over de ondersteuning van onze mantelzorgers en vrijwilligers van start gaan. Deze groep inwoners zitten hier al sinds eind 2014 op te wachten: een beleid waarin de mantelzorgers en vrijwilligers, en ook zeker hun ondersteuning, het ontlasten en de waardering, centraal staan. Ook zien we graag dat er op meerder vlakken aan de ondersteuning wordt gewerkt. Respijtzorg-oplossingen zouden wat het CDA betreft vanaf 2018 mogelijk moeten worden. Ook horen wij goede en positieve geluiden over de manier van mantelzorgwaardering die door het CDA is ingebracht en ook is uitgevoerd. Zowel de mantelzorgers als de ondernemers zijn blij met de oplossing.Verder hopen we dat 2018 het jaar gaat worden waarin de introductie van de blijverslening ervoor zal gaan zorgen dat steeds meer Dongenaren thuis kunnen blijven wonen dankzij aanpassingen aan hun woning. Hierdoor bieden wij iedereen de kans om oud te worden op de plaats waar de inwoner dat wil, en niet verplicht wordt om te moeten verhuizen uit de eigen en vertrouwde omgeving. Oud kunnen worden in eigen huis, dat is onze doelstelling!

Tot zover onze reactie op deze kadernota en wij vertrouwen erop dat onze aangehaalde punten meegenomen worden in de begroting 2018.