31 januari 2024

Aan de slag blijven met Jeugd & Politiek

Een van de ambities van het CDA deze bestuursperiode is het uitbreiden van het programma Jeugd & Politiek. Het programma is erop gericht het maatschappelijke bewustzijn van jongeren in de leeftijd van 11 tot 18 jaar te versterken door hen kennis te laten maken met de politiek. Afgelopen maandagavond vond in het kader van Jeugd & Politiek het jaarlijkse Lagerhuisdebat plaats tussen raads- en collegeleden van de gemeente en leerlingen van het Cambreur college.

Nieuwe activiteiten
Het CDA wil dit programma Jeugd & Politiek verder uitbreiden. Vorig jaar heeft het CDA hiervoor een verzoek gedaan bij het college van burgemeester & wethouders. Inmiddels hebben de scholen positief gereageerd op het uitbreiden van het programma. Met het Cambreur college liggen de eerste nieuwe afspraken vast en zijn er nieuwe projecten toegevoegd. Voor de basisscholen vindt momenteel vooronderzoek plaats naar de mogelijkheden om uit te breiden. De CDA-fractie is blij: „We zijn blij dat ons verzoek serieus wordt uitgewerkt en leidt tot concrete resultaten voor de jongeren. We zijn blij dat we zo onze bijdrage kunnen leveren.”

Jaarlijks Lagerhuisdebat
Een van de onderdelen uit het programma Jeugd & Politiek is het Lagerhuisdebat. Jaarlijks doet het debatteam van het Cambreur mee aan de landelijke wedstrijd “Op weg naar het Lagerhuis”. Als voorbereiding op die wedstrijd nemen de leerlingen het op tegen een team van het gemeentebestuur (raads- en collegeleden). Op 29 januari vond deze ‘voorwedstrijd’ weer plaats. Namens het CDA deden raadsleden Marjolijn Diepstra en Stijn Sips mee. Ook de CDA-wethouders Kees de Jong en Ankie de Hoon deden mee. Voorafgaand aan het debat was er een interessante ‘masterclass’ van CDA Tweede Kamerlid Inge van Dijk. Het CDA heeft vertrouwen in een goede uitkomst voor de leerlingen: „We wensen de leerlingen veel succes tijdens de wedstrijd op 1 maart in Den Bosch”.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.