19 december 2023

CDA: „De nieuwe visie steekt volop in op meer betaalbare woningen”

De gemeenteraad van Dongen heeft unaniem de nieuwe woonzorgvisie vastgesteld. Momenteel zijn er te weinig woningen, komen jongeren en starters steeds moeilijker aan een woning, vergrijst de samenleving en worden woonlasten steeds moeilijker te betalen.  Dat vraagt om oplossingen en antwoorden. „In de woonzorgvisie worden maatregelen aangekondigd die moeten bijdragen aan het oplossen van de grote opgaven van vandaag. Vanzelfsprekend maken voldoende betaalbare koop- en huurwoningen hier een groot onderdeel van uit. Het CDA herkent veel van onze uitgangspunten. Zoals het inzetten op flexwoningen, woning splitsing, bouw van seniorenwoningen in het centrum en het eenvoudiger maken van procedures en regels.”, aldus CDA-fractievoorzitter Stijn Sips.

Leefbaar en groen
Het eerste thema in de woonzorgvisie gaat over leefbare wijken en kernen. Er wordt ingezet op het bouwen van duurzame woningen in een groene en toegankelijke leefomgeving. „Dat vinden we positief. Wel missen we in de visie hoe we waarborgen dat wijken gevarieerd worden opgebouwd en allerlei typen woningen hebben. Daarom hebben we hiervoor een nieuw voorstel gedaan. Een meerderheid van de gemeenteraad schaarde zich achter ons voorstel dat wijken in balans moeten zijn en dat een wijk bijvoorbeeld niet uit alleen maar (middel)dure woningen mag bestaan.”, aldus Sips.

Jongeren en starters
De huisvestiging van jongeren en starters is voor het CDA een belangrijk thema. Het CDA is blij dat de gemeente aan de slag wil met een voorrangsregeling om deze doelgroep sneller aan een woning te helpen. Tevens worden er meer woningen toegevoegd die haalbaar zijn voor jongeren en starters om te kopen of te huren. Denk hierbij aan kleinere koopwoningen of studio’s. Sips: „In ons verkiezingsprogramma hebben wij veel aandacht gevraagd voor jongerenstudio’s. We zijn blij dat de realisatie ervan steeds kansrijker wordt.”

Seniorenwoningen
80% van de woningvoorraad kan levensloopgeschikt gemaakt worden. Senioren kunnen daardoor langer thuis wonen. Het levensloopgeschikt maken van woningen kost ook geld. Daarom wil het CDA dat er serieus gekeken wordt de Blijverslening. Met de Blijverslening kunnen aanpassingen, om woningen levensloopgeschikt te maken, worden gefinancierd. Het CDA heeft de wethouder in motie gevraagd dit in beeld te brengen. Een meerderheid van de gemeenteraad steunde de motie. Indien zich kansen voor doen, dan zal er ook gebouwd worden voor de senioren. „Als het aan ons ligt zal dit met name rondom het centrum gebeuren. Zo staat het nu ook in de visie. Aan de rand van de gemeente is meer ruimte voor bijvoorbeeld ‘hofjes’. Echter moeten deze wel een goede toegang tot de voorzieningen hebben.” vindt Sips.

Betaalbaar bouwen
„We moeten niet vergeten dat de oplossing ook gewoon ligt in meer bouwen en in goedkopere woningen op de markt brengen.”, aldus de CDA-fractievoorzitter. In de visie wordt vastgesteld dat bij nieuwbouwprojecten, met 12 woningen of meer, er minimaal 30% sociale huurwoningen gebouwd moeten worden. Daarnaast moet minimaal 40% van de woningen middeldure huurwoningen of goedkope koopwoningen zijn. Bovendien worden er in de komende jaren 845 woningen toegevoegd, zoals het er nu naar uit ziet. Via een amendement heeft het CDA bereikt dat duidelijkere afspraken gemaakt worden over de hoeveelheid betaalbare huur- en koopwoningen, zodat je veel meer regie hebt als gemeente.

Flexibiliteit gemeente
De woningvoorraad kan ook worden uitgebreid door open te staan voor bijvoorbeeld woningsplitsing of mantelzorgwoningen. Sips: „Dat betekent ook dat de gemeente bij aanvragen flexibel moet zijn en ‘ja, mits’ voorop moet staan. Want wij horen nu simpelweg te vaak dat inwoners een ‘nee’ krijgen wanneer ze een woning willen bouwen op hun eigen erf of wanneer ze hun woning willen splitsen. Juist deze mogelijkheden creëren weer ruimte voor andere inwoners met een verhuiswens.”.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95