24 januari 2022

CDA Dongen – ’s Gravenmoer over Duurzaamheid in de gemeente Dongen

Het CDA ziet het als een opdracht om de wereld waarin we leven goed te beheren en die in een zo goed mogelijke staat door te geven aan de volgende generaties. Natuur en milieu maakt hier een belangrijk onderdeel vanuit. De Regionale energie- en klimaatstrategie 1.0 (REKS) is vastgesteld en vormt mede een basis voor het gemeentelijk beleid en voor onze ambities.

Politiek café
Allereerst iets over ons politiek café. Op donderdagavond 27 januari organiseren wij ons derde online politieke café. Ditmaal is onder andere Tom Berendsen, lid van het Europees Parlement, te gast om te spreken over de grote uitdagingen die we hebben. Voorafgaand aan het politiek café zal hij samen met de CDA kandidaten een werkbezoek afleggen bij de Coca Cola, om te luisteren naar hun aanpak vóór verduurzaming.

Doet u mee? Vanaf 20:00 uur via cdadongen.nl/live

Betaalbaar, behapbaar en met draagvlak
Het CDA is voor een verduurzamingsopgave die betaalbaar en behapbaar is voor inwoners, waarbij de lusten en lasten eerlijk verdeeld worden. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord. Wij kiezen namelijk voor een gemeente die duurzaamheidsinitiatieven faciliteert. Energie Dongen heeft een belangrijk rol in de uitvoering van de REKS (1.0) en het huidige energieloket brengen we grootschalig onder de aandacht. Wij willen dat er een plan wordt opgesteld over hoe om te gaan met de energietransitie, waarin ook de financiële gevolgen voor de inwoners zijn opgenomen.

Voorbeeldfunctie gemeente
De gemeente heeft een voorbeeldfunctie in de verduurzamingsopgave. Gemeentelijke daken moeten van zonnepanelen voorzien worden, en landbouwgronden en natuurgebieden ontzien we zo veel als mogelijk. Ook kiezen we voor een duurzaam inkoopbeleid, bijvoorbeeld bij de inkoop van het gemeentelijk wagenpark.

Afvalbeleid
Het CDA kiest voor een gemeente die de afvalinzameling zelf uitvoert met eerlijke maatregelen. ‘Meer scheiden en minder afval’ is de basis van ons beleid. De milieustraat moet  vrij en onbeperkt toegankelijk zijn, waarbij een pasjessysteem alleen onze inwoners toelaat. Wij willen dat in de zomermaanden het groenafval wekelijks wordt opgehaald. Daarnaast belonen we vrijwilligers die zwerfafval opruimen met een ‘waarderingscompliment’.

Namens het CDA Dongen - ’s Gravenmoer,
Kees de Jong