15 januari 2024

CDA: gemeente gaat aan de slag met wijkgericht werken

Het CDA is groot voorstander van een gemeente die zich meer richt op het werken op wijkniveau. Hiertoe heeft het CDA een aantal plannen geïnitieerd. Zo heeft het CDA het initiatief genomen voor de motie tot beschikbaar stellen van geld voor buurtinitiatieven, zal er worden bekeken op welke wijze wijk- en dorpsraden toekomstbestendig kunnen worden gemaakt en gaat de gemeente aan de slag met zogenoemde wijkschouwen (inspecties).

Knelpunten in de wijk
Een belangrijke vorm van ‘wijkgericht werken’ is het uitvoeren van wijkschouwen. Wijkschouwen zijn een vorm van inspecties, waarbij knelpunten ten aanzien van de openbare ruimte, veiligheid en leefbaarheid in een bepaalde wijk in beeld gebracht worden. In 2022 heeft het CDA een motie (plan) ingediend om dergelijke schouwen uit te gaan voeren in de wijken. „Daarbij is samenwerking met onder andere inwoners, politie, boa’s, dorps- en wijkraden van groot belang.”, aldus de CDA-fractie. In 2024 zal er nu een start gemaakt worden door de gemeente met deze manier van werken. In de eerste helft van het jaar is er nog sprake van een tussentijdse werkvorm, waarin alleen de wijkwethouders een aantal bezoeken aan de wijken en kernen afleggen om met elkaar constateringen, knelpunten, wensen en behoeften uit te wisselen.

Wijkcoördinator
Om de met al deze activiteiten gepaard gaande rollen en benodigde ambtelijke capaciteit in te kunnen vullen, is in de programmabegroting 2024 onder meer voorzien in een wijkcoördinator. De verwachting is dat de coördinator in 2024 actief is. De wijkcoördinator zal vanuit de samenhangende benadering van wijkzaken de verschillende activiteiten coördineren. „Hierdoor krijgt het ‘wijkgericht werken’ in de gemeente Dongen eindelijk echt vorm. Dit zal de dorps- en wijkraden ook enorm helpen, omdat er weer een aanspreekpunt komt. Naast de wijkwethouders die zich hierbij inzetten, komt er dus nog een extra impuls.”, aldus de CDA-fractie.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95