23 januari 2024

CDA is positief gestemd over nieuwe gymzalen Heilig Hart en Biezenkring

Boven dit artikel is een impressie te zien van de oorspronkelijke nieuwbouw van IKC Beljaart. Deze zal nu dus aangepast dienen te worden aan de nieuwe situatie.

In de raadsvergadering van 18 januari heeft Chris de Boer, raadslid voor het CDA Dongen - 's Gravenmoer, het belang benadrukt van eigen gymzalen bij de nieuwbouw van basisscholen in de gemeente. Het voorstel om geïntegreerde gymzalen toe te voegen aan de Integrale Kindcentra (IKC) Heilig Hart en IKC De Biezenkring kreeg steun van het CDA. Het definitieve besluit valt 1 februari. Alle partijen hebben al aangegeven in te stemmen met plannen.

Oplossing nodig
In de nieuwbouw van het Heilig Hart was oorspronkelijk geen eigen gymzaal voorzien. De leerlingen zouden blijven gymmen bij sporthal De Salamander. Echter door de nieuw vastgestelde leerlingaantallen is er andere regelgeving van toepassing. Hierdoor moeten leerlingen van de Heilig Hart dichter bij het schoolgebouw gymmen. De gemeente heeft vervolgens dertien scenario’s uitgewerkt. De gemeenteraad schaarde zich unaniem achter het voorstel om de Heilig Hart school een eigen gymzaal te geven. Zo ook het CDA: „Een nieuwe gymzaal is niet gratis. Bijna twee miljoen euro extra kost het. Toch is deze uitgave verantwoord. Het is een investering waar ouders en kinderen de komende 50 jaar van gaan profiteren.”, aldus Chris de Boer.

Vertraging onwenselijk
Chris de Boer gaf aan dat het CDA wel zorgen heeft over de vertraging van de nieuwbouw van de school: „Gelukkig heeft de directie ons gerust gesteld. Die gaf aan dat de eerste klassen naar verwachting in december 2025 over kunnen naar de nieuwbouw.”. Andere opties, zoals het bouwen van een grotere sporthal bij de huidige gymzaal Otterdonk, acht het CDA niet realistisch. „Ook dan zullen de leerlingen van de Heilig Hart weer een heel eind moeten lopen. Dat is kostbare lestijd die verloren gaat.”, aldus De Boer.

Nieuwe Otterdonk voor Biezenkring
De gemeenteraad gaat ook akkoord met een nieuwe gymzaal voor IKC de Biezenkring. De huidige gymzaal Otterdonk zou gesloopt worden, waardoor de gemeente op zoek moet naar een nieuwe gymlocatie. Het meest dichtbij is De Kelly van Zon zaal, echter heeft deze nog maar een beperkte capaciteit. Het alternatief, sporthal De Salamander, is onwenselijk vanuit veiligheid en de verre afstand. Het CDA deelt de conclusie van het college en het schoolbestuur dat een nieuwe gymzaal bij of in IKC de Biezenkring de beste optie is. De bouw van de gymzaal vertraagt niet de plannen van de nieuwbouw.

Informatie voor inwoners
Het CDA vroeg ook aandacht voor de informatievoorziening: „We horen dat inwoners niet meer kunnen bijhouden wat er allemaal op het onderwijsdossier gebeurt. En dat is ook niet vreemd, gezien de vele ontwikkelingen. Daarom vragen we de wethouder om, samen met de schoolbesturen, een informatieavond te organiseren voor inwoners en geïnteresseerden.” De wethouder gaat dit bespreken met de schoolbesturen.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95