07 december 2023

CDA stelt vragen over nieuwe zendmast van 40 meter in ’s Gravenmoer

Het CDA heeft, bij monde van raadslid Chris de Boer, vragen gesteld over een nieuwe zendmast in ’s Gravenmoer. Een nieuwe zendmast is nodig voor een goed bereikbaar mobiel netwerk in ’s Gravenmoer. In het kader van de voorgenomen plaatsing van de mast hebben omwonenden een brief ontvangen en was er in september een informatieavond. Via dit artikel willen wij u informeren over de beantwoording van onze vragen.

Waarom een nieuwe zendmast?
Het CDA was benieuwd waarom er een nieuwe, hogere, zendmast nodig is. Uit de beantwoording van deze vraag blijkt dat de zendmast nodig is om in ’s Gravenmoer een goed functionerend mobiel netwerk te (blijven) bereiken. De huidige mast aan de Wielstraat is maar geschikt voor 1 mobiele operator. In Nederland zijn er echter drie mobiele netwerken, ofwel operators, met een zendvergunning (Odido, Vodafone en KPN). In het gebied van ’s Gravenmoer wordt nu gezocht naar een antennelocatie voor een tweede operator. Dit kan niet in de bestaande mast bij worden geplaatst. Daarom is een grotere mast nodig. Alle drie de operators kunnen dan hun antennes (in de toekomst) plaatsen.

Is dit de juiste locatie?
De CDA-fractie is ook geïnteresseerd in de locatiekeuze. Hoe is deze tot stand gekomen? Uit de antwoorden op onze vragen blijkt dat er eerst gekeken is naar bestaande hoge gebouwen waar de antennes aan of op geplaatst kunnen worden. Dit was niet geval, waardoor er naar een locatie voor een mast is gekeken. De huidige locatie heeft de voordelen dat deze binnen het zoekgebied valt, aan de rand van de kern ligt en goed bereikbaar is. Het is bij het CDA onbekend of, en zo ja welke, andere locatie(s) ook in beeld waren.

Investeren in de kernen
Zendmasten tot 40 meter hoog vallen binnen de binnenplanse mogelijkheden van bestemmingsplannen. Inwoners zijn in de gelegenheid gesteld om te reageren op de plannen. Hiervoor is een informatiebrief rondgestuurd. 26 september heeft er een informatiebijeenkomst plaatsgevonden in de Geubel. Chris de Boer (CDA): „Het is goed dat er gewerkt wordt aan een toekomstbestendig mobiel netwerk in ’s Gravenmoer. Blijven investeren in onze kernen vinden wij belangrijk. We gaan ervan uit dat de gemeente inwoners op de hoogte blijft houden over de voortgang.”

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.