05 september 2023

CDA wil waarderingscompliment voor vrijwilligers: „Zet de vrijwilligers in het zonnetje”

Opnieuw een vrijwilligersprijs in Dongen? Een waarderingscompliment voor vrijwilligers? Andere ideeën? Uit verschillende opties kan gekozen worden. Het CDA heeft namelijk tijdens de behandeling van de Kadernota een motie ingediend om de vrijwilligers te waarderen voor hun inzet voor de samenleving. De motie werd met zeer ruime meerderheid aangenomen.

Verbindende rol
Het CDA vindt dat verenigingen, stichtingen, organisaties en vrijwilligers constant bijdragen aan het verbinden van de samenleving. CDA-raadslid Marjolijn Diepstra tijdens de raadsvergadering: „Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving. Zij vormen bewust of onbewust de verbinding waar sommigen zo hard naar op zoek zijn. Wij waarderen onze vrijwilligers enorm en vinden dat het hard nodig is om dit te laten merken.” Hiertoe heeft het CDA een motie ingediend.

Jaarlijkse erkenning
Diverse gemeenten tonen hun waardering voor het werk van vrijwilligers al op verschillende manieren. Met de motie vraagt het CDA aan het college om de voorbeelden van waarderen, van het werk van vrijwilligers, in beeld te brengen. Daarnaast moet het college kijken naar waarderingen die in het verleden door de gemeente Dongen zijn gedaan. Er valt dan te denken aan de ‘vrijwilligersprijs van het jaar’.

Het vervolg
Het is nog niet bekend hoe een "Waarderingscompliment" precies zal worden geïmplementeerd en welke vormen van erkenning zullen worden gebruikt. Dit wordt komende periode verder uitgewerkt. Het CDA heeft gevraagd om dit op te nemen in de Programmabegroting voor 2024. Deze wordt in november besproken door de gemeenteraad.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.