17 december 2023

Gemeente Dongen werkt veel samen in de regio: „Meer inzicht voor de gemeenteraad is nodig”

De gemeente Dongen maakt deel uit van verschillende gemeenschappelijke regelingen. Dat zijn samenwerkingsverbanden tussen overheden, zoals gemeenten onderling met elkaar kunnen hebben. Door wetswijzigingen moeten de gemeenschappelijke regelingen worden herzien. Op donderdag 14 december neemt de gemeenteraad hierover besluiten.

Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenten kunnen met elkaar, of met andere overheden, een samenwerkingsverband aan gaan. Dit wordt een gemeenschappelijke regeling genoemd. De gemeente Dongen werkt bijvoorbeeld samen met andere gemeenten op het gebied van veiligheid (Veiligheidsregio), ambulancevoorziening, GGD en in de regio Hart van Brabant. In regio Hart van Brabant wordt er gezamenlijk gewerkt aan onder andere de energie- en klimaatstrategie, maar ook aan de regionale inkoop binnen het sociaal domein. Ook werken we samen met de provincie in de omgevingsdienst (OMWB). Namens de gemeente Dongen is de burgemeester of verantwoordelijk wethouder afgevaardigd in het bestuur van een regeling. Zij leggen vervolgens verantwoording af aan de gemeenteraad.

Wetswijziging
Door de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) kunnen gemeenten, provincies en waterschappen samenwerken. Deze wet is per 1 juli 2022 gewijzigd om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Dat betekent dat de gemeenteraad een grote rol krijgt in de gemeenschappelijke regelingen. De wetswijziging biedt de gemeenteraad hiervoor een aantal aanpassingen en aanvullingen op de al bestaande wettelijke bevoegdheden en instrumenten. Op donderdag 14 december neemt de gemeenteraad per regeling een besluit over de wijzigingen.

Meer inzicht
De gemeenteraad van Dongen vraagt al langer om meer inzicht en controle op de gemeenschappelijke regelingen. CDA-raadslid Coert van Os: „Vorig jaar december heeft de gemeenteraad zich uitgesproken om meer betrokken te worden bij de gemeenschappelijke regelingen en hetgeen daar speelt. Zo is het college verzocht om voor elk kalenderjaar een overzicht van alle relevante vergaderdata van gemeenschappelijke regelingen te verstrekken.” Dit versterkt de controlerende rol van de raad, omdat er zo gerichter naar besprekingen gevraagd kan worden. „Dat is relevant omdat er veel gemeenschapsgeld gemoeid is met de gemeenschappelijke regelingen.”, aldus Van Os.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95