23 mei 2022

Afval, verkeersveiligheid en onderhoud in De Mortel

Bij de begroting vorig jaar werd op initiatief van het CDA Gemert-Bakel een motie aangenomen waarmee we een wijkschouw introduceerden. Het idee: inwoners, verenigingen, dorpsraden en andere belangstellenden lopen samen met vertegenwoordigers van de gemeente een ronde door de wijk of het dorp om stil te staan bij ‘kleine ergernissen’. Zoals afval dat gedumpt wordt, verkeersonveilige of onduidelijke situaties, achterstallig onderhoud, toegankelijkheid etc. Het woord is aan bewoners om een onderwerp aan te kaarten, waarover vervolgens het gesprek plaats vindt. Welke verbetersuggesties zijn er? Kan de gemeente er iets aan doen? Wat is het beleid over het betreffende onderwerp? En hoe kunnen we de irritatie of ergernis wegnemen? Kortom, een eenvoudige, laagdrempelige manier om samen met inwoners te werken aan een nog betere leefomgeving in onze mooie gemeente.

Na eerder in Elsendorp en Bakel te zijn geweest, was het vorige week, op 17 mei, de beurt aan De Mortel. Met een strak tijdsschema en onder begeleiding van een enthousiaste medewerker van de gemeente werd een groep van ongeveer 20 mensen door De Mortel geloodst om alle vooraf aangedragen onderwerpen te bespreken. De groep vormde een mooi gemixt gezelschap van inwoners, vertegenwoordigers van de Stuurgroep De Mortel, een handhaver, vakinhoudelijke ambtenaren (op het gebied van afval en verkeersveiligheid) en een aantal gemeenteraadsleden. Hoewel ikzelf niet in De Mortel woon, gaf het meelopen met de Kijk in de Wijk in De Mortel een mooi beeld van hetgeen speelt in het dorp.

De ronde bracht ons van het afvalpunt op het plein, waar verkeerd geplaatst afval of overvolle containers zorgen voor overlast, naar het kruispunt Renseweg-Lochterweg-Oude Molenweg. Er werd gefilosofeerd over mogelijke oplossingen voor dit onveilige kruispunt, hoewel de gezamenlijke conclusie ook was dat het niet eenvoudig is. Dat geldt ook voor de andere punten waar (te) hard rijden werd aangekaart, zoals op de Renseweg en de Heikampseweg. Anders was het bij het kruispunt Bakelseweg-De Smagt waar het fietspad erg ongelukkig op het kruispunt uitkomt. Een van de collega-raadsleden reikte hier een eventuele oplossing aan met mogelijk perspectief. De medewerkers van de gemeente hebben dit genoteerd om uit te zoeken. De ronde werd afgerond met het onderhoud van de Sprenksteeg, het ontoegankelijke trottoir van de Pastoor v.d. Eindestraat en de (fiets)oversteek bij de kruising Lochterweg-Kastanjelaan.

De betreffende ambtenaren hebben alle aandachtspunten genoteerd en gaan waar mogelijk spoedig aan de slag met een oplossing. Als iets niet lukt wordt dit ook eerlijk teruggekoppeld. De CDA-fractie zal (zoals we altijd doen) goed volgen wat er met de aangedragen punten gebeurt.

Ook interesse voor de Kijk in de Wijk in uw dorp? In 2022 vindt deze nog plaats op de volgende plekken:

• Dinsdag 7 juni De Rips
  • Dinsdag 21 juni Gemert-centrum
  • Dinsdag 13 september Handel
  • Dinsdag 27 september Milheeze

U kunt zich drie weken van te voren aanmelden op de site van de gemeente.

Wilt u met het CDA in gesprek over deze of andere onderwerpen, bel of mail gerust!

Erik Schoone