17 oktober 2019

Begin van het toekomstig Kasteel

Vorig jaar nam ik u mee - in een krantenartikel - lopend door het centrum van Gemert. Hierin gaf ik mijn droom aan. Hoe mooi het centrum al is maar hoe gaaf het uiteindelijk kan worden.

Soms moet je durven dromen over de toekomst om mooie dingen waar te kunnen maken. Zo werden de eerste plannen voor het kasteel door de ontwikkelaar ook gepresenteerd vanuit een droomvisie. Het CDA was destijds al op hoofdlijnen onder de indruk van deze plannen. Maar wij wisten ook dat er nog ontworpen, getoetst en meegedacht moest worden door vele partijen en instanties, waaronder de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, De Monumentencommissie, provincie en gemeente. Afgelopen week was het na een tijdje radiostilte dan zo ver. Als politiek, direct betrokkenen en omwonenden kregen wij weer een kijkje in de verder uitgewerkte droom van de ontwikkelaar. Ook zagen wij als CDA een stukje droom van ons als coalitie terug komen; De Eendracht en KunstLokaal als één Cultuurhuis mogelijk onderdeel van het kasteel. Een actie die zorgt voor een versterking van ons mooie centrum.
Er wordt nu een Masterplan opgesteld voor het kasteel. Dit is begin november gereed en wordt dan ter toetsing voorgelegd. Dit Masterplan is een uitwerking van de eerder gepresenteerde droom welke, waar wij als CDA vanuit gaan, binnen de vastgestelde kaders past. In januari 2020 mag de Raad een klap geven op de plannen.
Dat is meteen het startschot voor fase 1 van de plannen. Fase 1 bestaat uit het restaureren van de Hoofdburcht, de Jezuïetenvleugel, Voorburcht, Donjon en het Poortgebouw. Dit is ook heel hard nodig want het verval aan de binnenzijde van het gebouw is enorm. De buitenzijde wordt hersteld in oude luister. De sloop van de Refter behoort er ook bij. Zoals wij altijd al aangegeven hebben staan wij hier achter. Dit geeft een mooie verbinding met het Ridderplein. Dat de tuin weer open gaat voor bezoek kunnen wij alleen maar toejuichen. Want dat is toch wat iedereen wil? Weer lekker de kasteeltuin in kunnen. De ontwikkelaar wil de mogelijkheid gaan bieden om bij het bezoek aan de tuin ook van een hapje of drankje te kunnen genieten. Daarvoor wil hij een Pop-up-restaurant plaatsen. Een leuk idee!
Ondanks het luide applaus en de complimenten tijdens de gepresenteerde plannen van afgelopen week blijven wij ieder onderdeel kritisch bekijken. Want zo blijft verkeersafwikkeling en parkeren een groot aandachtspunt. Maar we beoordelen het ook in zijn geheel. Het totaalplaatje moet kloppen en het hart van Gemert ook!

In de aankomende raadsvergadering staat de begroting op de agenda. In deze sluitende begroting is een krediet opgenomen om onderzoek te doen naar een Cultuurhuis in het kasteel. Hoe mooi zou het zijn als dat mogelijk is. Dit is een echte versterking voor het centrum van Gemert. Zo wordt de leefbaarheid vergroot door clustering van deze voorzieningen.
Een echte versterking en voor de toekomst een aanwinst.
Het CDA staat en gaat hiervoor!

Stefan Janszen

CDA Gemert-Bakel