01 november 2018

Bereikbaarheid: N279

Geen 2x2 huidige tracé?
De provincie houdt vast aan 2x1 rijbaan op het traject Asten-Helmond-Veghel, ze gaan de verbreding zoals op het stuk Veghel naar Den Bosch niet doortrekken. Wel vinden ze dat er een extra weg moet komen om de wijk Dierdonk, de lange omleiding over Bakels grondgebied. Massaal is er bezwaar gemaakt tegen deze plannen! Echter Gedeputeerde Staten heeft besloten vast te houden aan eigen plannen.

In het Provinciaal Inpassingsplan is te lezen dat de weg zo aangelegd wordt dat hij makkelijk naar 2x2 rijstroken kan worden aangepast. De geschiedenis herhaalt zich. Ook het huidige tracé is in het verleden aangelegd met de mogelijkheid deze te verbreden. Waarom doen we dit nu niet?

Metingen wijzen uit dat 2x2 op langere termijn niet overal noodzakelijk is. Als gekozen wordt voor de lange omleiding, dan is op de omleiding zelf geen 2x2 nodig. Het verkeer wordt hier namelijk gesplitst door te rijden op het bestaande tracé (Wolfsputtersbaan) en de nieuwe omleiding. De cijfers misleiden ons dus.

Knelpunten
Knelpunten voor Gemert-Bakel zitten vooral op het gedeelte langs het kanaal vanuit Helmond via rotonde N272/N279 verder richting Veghel en andersom. Dit wordt niet opgelost met 2x2 op de lange omleiding. Wel met 2x2 langs het gehele kanaal!

Wij vinden dat de provincie de miljoenen van de lange omleiding beter kan gebruiken voor verbreding van de weg van Helmond naar Veghel. Dus geen lange omleiding van 50 miljoen en wel 2x2 rijbanen langs het kanaal!

Met dit voorstel gaan wij de statenfracties benaderen voordat zij in december een besluit nemen over dit traject. Voor ons en voor de Gemert-Bakelse mensen is NU het moment om ons te laten horen in Den Bosch!

De rapporten (milieuschade, geluid en fijnstof) zijn gemaakt op basis van 2x1 rijstrook. Robuust maken op de lange termijn betekend op basis van 2x1 maatregelen 2x2 aanleggen. Indien rapporten van 2x2 vergeleken zouden worden met een lange omleiding, komt deze lange omleiding fors negatief uit op geluid, stikstof en aantasting ruimtelijke kwaliteit. Men geeft dus aan dat 2x2 relatief eenvoudig aan te leggen is, maar dit is alleen vanuit architectuur beredeneerd.

We krijgen een lange omleiding over ons grondgebied die 50 miljoen extra kost en een grote impact heeft op de natuur en de bewoners. Het is geen betere oplossing dan het verbreden van het huidige tracé. Voor Gemert-Bakel is het huidige voorstel vlees nog vis. Bovendien krijgt Bakel dan ook slechts een halve aansluiting.

Kortom genoeg redenen om ons te blijven verzetten tegen het huidige voorstel. Onderzoeken en feiten steunen ons voorstel om een 2x2-baans weg op het huidige tracé langs het kanaal te realiseren. Ook ondernemersverenigingen steunen deze gedachten.

Voor het uiteindelijke provinciale besluit gaan we zoveel mogelijk mensen mobiliseren om ons standpunt over te brengen naar statenleden.

Ga mee!

Wij zijn van plan om in grote getalen naar Provinciale Staten in Den Bosch te gaan (op 7 of 14 december). Gaat U mee? Laat het ons weten:

Joris van Loon en Wim Meulenmeesters,
CDA Gemert-Bakel