29 maart 2021

Bouwen naar behoefte in Milheeze

In de raadsvergadering van 12 november 2020 is op initiatief van CDA Gemert-Bakel een voorstel gedaan tot een voorbereidingskrediet voor herontwikkeling aan het centrum van Milheeze. Het voorstel is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Een breed gedragen werkgroep is druk in de weer om te inventariseren hoe het nieuwe dorpshart van Milheeze eruit moet komen te zien.  Dit allemaal om de kern van Milheeze levendiger te maken.

Zo is er begin dit jaar een enquête gehouden en eind februari zijn hiervan de resultaten bekend gemaakt. Dat het leeft in het dorp is een ding dat zeker is, want 639 enquêtes zijn er ingevuld en 93% van de respondenten is woonachtig in Milheeze. Het CDA heeft aandachtig gekeken naar deze resultaten en dat er iets moet gaan gebeuren staat vast dat vindt ook een grote meerderheid van de ondervraagden. Woorden als saai, parkeerplaats en doorrijddorp worden benoemd als het gaat over het huidige centrum. In april/mei voert de gemeente het haalbaarheidsonderzoek uit. De resultaten hiervan worden nog voor de zomer aan de gemeenteraad gepresenteerd. Het CDA kijkt uit naar dit rapport, hierin wordt inzichtelijk gemaakt wat mogelijk en haalbaar is.

Naast vragen over vernieuwen van het dorpscentrum, werden er in de enquête ook vragen gesteld over de behoefte naar woningen in Milheeze. Een overgrote meerderheid gaf aan dat er behoefte is aan woningen voor starters, kleine percelen of tweekappers. Ook komt sterk naar voren dat er een grote vraag is naar seniorenwoningen en dat er sterk behoefte is aan zowel koop als huur. Wij vinden dit zeer nuttige informatie die zeker gebruikt moet worden bij ontwikkeling van het centrum. Maar eigenlijk zijn wij van mening dat we deze informatie breder moeten inzetten. Bij de ontwikkelingen aan de Berken bijvoorbeeld. De Berken is het nieuwbouwplan in Milheeze. Verwacht wordt hier dat medio 2022 de schop in de grond kan gaan. Wij vinden dan ook dat deze nuttige uitkomst van dit plan deels mee moet worden genomen in deze ontwikkeling. Bouwen naar behoefte zodat inwoners kunnen blijven wonen in Milheeze. Dat starters kunnen blijven wonen waar ze zijn opgegroeid. En zo ook bouwen voor senioren zodat men prettig oud kan worden in eigen dorp. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor het CDA. Onlangs hebben we al in de gemeenteraad besloten om de grondprijzen op de kleine percelen te verlagen, om starters hierin te helpen.

Mochten naar aanleiding van dit artikel vragen zijn of wilt u ergens anders graag uw gedachten over uitwisselen horen wij dit graag.

Namens de fractie van CDA Gemert-Bakel

Fons Verhees