16 januari 2023

Busvervoer Vondellaan

Vorige week werden wij onaangenaam verrast. En met ons veel busreizigers uit Gemert. Busvervoerder Hermes had eenzijdig besloten de afgesproken omleidingsroute niet te rijden en ook lijn 321 reed niet. Dit, terwijl op de originele route de bushokjes al weggehaald waren. Gevolg: passagiers stonden in de regen te wachten bij haltes op de omleidingsroute op bussen die niet kwamen en passagiers die op de originele route stonden, mochten instappen in een propvolle bus.

Even terug: waarom was een omleidingsroute afgesproken? In maart start de aanpak van de Vondellaan in Gemert. De nu doorgaande 50 km/u asfaltweg wordt omgetoverd tot een 30 km/u-weg. Veiliger voor zowel de auto als de langzame weggebruiker, met meer gelegenheid om over te steken en waar meer ruimte is voor de toch al groene structuur. Om alle werkzaamheden tegelijkertijd te doen, is ook besloten om de riolering onder de Vondellaan, die aan vervanging toe is, aan te pakken. Nu is het zo dat rioolwater en hemelwater via hetzelfde stelsel worden afgevoerd. Het gevolg was een paar jaar terug merkbaar: de Vondellaan stond blank na enkele hoosbuien. Volgens de nieuwe richtlijnen moet hemelwater gescheiden worden afgevoerd. Dan gaat het ook sneller en hoeft het minder gezuiverd te worden. Helaas heeft de aanpak van het riool, versterkt door de gestegen bouwkosten als gevolg van de Oekraïne-oorlog, tot gevolg dat er een extra budget van €905.000 gevraagd wordt. Het CDA stemt hier mee in: beter in een keer goed dan dat je over een paar jaar de weg opnieuw open moet halen.

Waar de aanpak van de Vondellaan een mooie ontwikkeling is, kunnen we dat helaas niet zeggen van de kwaliteit van het busvervoer. Natuurlijk, ook Hermes heeft te kampen met personeelstekorten, daar hebben we begrip voor. Maar als je afspraken maakt en die op het laatste moment alsnog terugdraait, zonder goede communicatie naar de reiziger… dat kan écht niet. Alle aanleiding voor ons om vragen te stellen en opheldering te vragen. De wethouder gaf aan ook onaangenaam verrast te zijn. De gemeente gaat zelf niet over het busvervoer, dus is afhankelijk van de provincie. Door direct actie te ondernemen heeft de wethouder de toezegging gekregen dat de bussen vanaf eind februari alsnog de omleidingsroute rijden (net op tijd voor de werkzaamheden aan de Vondellaan) en dat lijn 321 weer snel gaat rijden. Het CDA blijft hier bovenop zitten.

Thijs van den Elsen
Erik Schoone