29 januari 2018

Dementie, zorgen en ontzorgen

Mensen worden ouder. Helaas komt de ouderdom vaak met gebreken. En dus uitdagingen.
Een daarvan is dementie. Mensen van wie we ooit afhankelijk waren, worden afhankelijk van ons.
We willen ze graag in hun eigen, vertrouwde omgeving laten wonen. We helpen en ondersteunen ze, middels mantelzorg.

Mantelzorgondersteuning en respijtzorg
Mantelzorgers doen het met liefde, maar het kost veel tijd en energie. Zoveel, dat het ten koste gaat van dingen die buiten het zorgaanbod vallen, maar wel zouden moeten gebeuren. Zoals ramen wassen buiten, de zolder opruimen. Daarom kwam het CDA vorig jaar met de “Motie mantelzorgondersteuning”, waardoor mantelzorgers nu ingehuurde hulp voor dit soort zaken vergoed krijgen, tot 24 uur per jaar. Er is meer nodig: mantelzorgers moeten ook zelf ontzorgd worden. Initiatieven als in de Wilbertsdries, waar ouderen terecht kunnen voor een gezellige daginvulling, helpen daarbij. Maar het CDA wil langduriger opvang, zogeheten respijtzorg. Daarom hebben we in 2016 een motie ingediend om het College op te roepen een logeerhuis in Gemert-Bakel te realiseren. Een plek waar mantelzorgers hun dierbare voor enkele dagen kunnen onderbrengen, om zelf even op adem te komen. Want als de mantelzorger “omvalt”, zijn we nog veel verder van huis.

Logeerhuis Plezant
Er komt een logeerhuis. Dit voorjaar opent in Lieshout de verbouwde Franciscushof onder de naam “Plezant” de deuren. Tijdelijke zorg voor mensen met dementie uit de Peelgemeenten en Helmond. Een initiatief van De Zorgboog, de Peelgemeenten, Savant en CZ. Ook de LEV-groep en Zorgcoöperatie Gemert-Bakel zijn erbij betrokken. Het CDA verwacht dat spoedig zal blijken dat dit een grote behoefte invult en dat we op meer plaatsen logeerhuizen gaan zien.

De zorgval
Uiteindelijk is alle mantelzorg en hulp vanuit gemeente en zorgverzekeraar niet meer voldoende. Dan komt het verpleeghuis in beeld. Verpleegzorg valt onder de Wlz (Wet langdurige zorg). Wie een Wlz-indicatie heeft, dus recht op een plaats in een verpleeghuis, valt direct onder de Wlz. Ook als u op een wachtlijst staat en nog thuis woont. De Wlz betaalt niet voor hulp die u eerder heeft ingekocht, via gemeente of zorgverzekeraar, en nog hard nodig hebt. De Wlz kent één standaardbedrag, vaak te laag om die huidige zorg te betalen en te behouden. Daarom stellen steeds meer mensen de stap richting verpleeghuis uit, totdat het echt niet meer gaat. Waarna een crisisopname volgt, acute plaatsing in elk willekeurige verpleeghuis waar plek is.

Menselijke maat
boven theoretische werkelijkheid Dit is geen manier om met juist de allerzwaksten om te gaan. En de oplossing is zo simpel: laat de Wlz pas ingaan als iemand echt is verhuisd. We hebben dit bij de CDA-fractie in Den Haag aangekaart. En we zullen dat blijven doen. Vanuit onze praktijkervaring de theoretici in Den Haag bijpoetsen. Duidelijk maken dat ze niet uit moeten gaan van systemen, maar van mensen. Samen met andere CDA-fracties, te beginnen bij de Peelgemeenten.

UwKERNgezond
Ook de komende jaren blijven we ons inzetten voor goede zorg.
Lokaal waar het kan, regionaal en landelijk waar het moet.

Inge van Dijk,
062033284