20 december 2021

Doen waar het omdraait; voor de jongeren

Sinds een aantal maanden mag ik nu meedraaien in de gemeentelijke politiek. Hoe meer vergaderingen ik bijwoon en stukken ik lees, hoe meer ik inzie dat de gemeente écht over alles gaat waar mijn generatie mee te maken heeft, van sociaal domein, speeltoestellen tot duurzaamheid en dorpsactiviteiten. Of jongeren lekker kunnen sporten, uit kunnen gaan, goede zorg krijgen, of over dertig jaar in een klimaatneutrale gemeente kunnen wonen, is afhankelijk van de keuzes die we als Gemert-Bakelse politiek en burgers vandaag maken.

Toch weten jongeren meestal de weg naar het gemeentehuis nog niet goed te vinden. Ze weten niet welke belangrijke onderwerpen besproken worden, vinden het onduidelijk hoe beslissingen worden gemaakt en hoe de gemeente precies werkt, of vinden de vergaderingen te lang duren. Hierdoor komen jongeren zelden in aanraking met de politiek en is het vervolgens voor politieke partijen nog lastiger om jonge kandidaten te werven voor de kieslijsten. Daardoor spreekt de politiek jongeren veel minder aan en de cirkel zet zich voort.

Op verschillende manieren kan de politiek dichterbij jongeren worden gebracht – bijvoorbeeld door klassenbezoeken of het aanschrijven van jongeren als de verkiezingen er weer aan komen. De duurzaamste manier om jongeren bij politiek en beleid te betrekken is volgens het CDA Gemert-Bakel echter een jongerenraad. Hiertoe hebben wij bij in de raadsvergadering van november een motie ingediend, die unaniem is aangenomen. De motie roept het college op om een jongerenraad voor jongeren tussen 12 en 21 jaar van alle kernen op te zetten, die de gemeente(raad) gevraagd én ongevraagd kan adviseren over thema’s die jongeren aangaan. Momenteel zijn we samen met het jongerenwerk aan het kijken hoe dit concreet moet worden ingericht en opgestart, maar jongerenraden in andere gemeenten komen meestal ongeveer eens per zes weken bij elkaar. Mocht je zelf geïnteresseerd zijn in een jongerenraad of iemand kennen die het leuk zou vinden mee te denken, neem dan vooral contact met mij op.

Een jongerenraad is er dus vooral voor het uitbrengen van advies, het agenderen van aandachtspunten en wellicht ook het organiseren van evenementen voor jongeren. Beslissingen worden echter nog steeds door de 23 raadsleden gemaakt – daar ligt uiteindelijk de hoogste macht in onze gemeente. Het zou daarom heel mooi zijn als er op termijn meer jongeren op de kieslijsten, in de raadscommissies en uiteindelijk ook in de gemeenteraad zouden komen. Ben je zelf jong en woonachtig in Gemert-Bakel, en zou je het leuk vinden om eens een kijkje te nemen bij een lokale politieke partij? Ook dan hoor ik heel graag van je! Dit geldt ook als je bij een andere partij als het CDA zou willen kijken – dan breng ik je met plezier in contact met een collega van een andere partij. Want uiteindelijk overstijgt jongerenparticipatie het belang van een specifieke partij: we willen allemaal dat de gemeenteraad en de Gemert-Bakelse politiek een goede afspiegeling is van onze samenleving. Dat is doen waar het om draait.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Hendrik van Hout (06 19505649)