08 mei 2023

Feest, herdenken en nu weer aan de slag!

Om te beginnen feliciteren wij hierbij nogmaals alle tien lintjes ontvangers van onze gemeente! Onze gemeenschap draait om mensen zoals hen: mensen die bereid zijn een (of tien) stappen extra te zetten voor anderen. Altijd mooi om op deze manier de festiviteiten van een toch al zonnige koningsdag in te luiden. Hopelijk hebt u, net als wij genoten van de festiviteiten in onze gemeente!

Daarnaast wil ik nog even stilstaan bij andere festiviteiten. Alweer een maand geleden vond onze Paasactie plaats: paaseieren zoeken in onze gemeente. Bedankt voor de leuke reacties, de prijsjes zijn bezorgd. Het gouden ei is gevonden in Gemert, bij de Deel waar de komende jaren hopelijk een gouden ontwikkeling plaats gaat vinden met veel woningbouw, water-natuurontwikkeling en nog veel meer.

Vorige week, op 4 mei, stonden we stil bij de vele oorlogsslachtoffers, met name tijdens de Tweede Wereldoorlog. Verschillende Gemert-Bakelse inwoners overleden door oorlogsgeweld en daarnaast stierven verschillende mensen van buiten onze gemeente op Gemert-Bakels grondgebied. Wat ik me nooit besefte is dat er ook 63 geallieerden zijn omgekomen in onze gemeente. 63 mensen uit het (verre) buitenland die ons kwamen bevrijden. Het blijft belangrijk hierbij stil te blijven staan!

En nu weer aan de slag. Een van de zaken waarop we snel daad bij het woord willen voegen is een oplossing voor de verkeersonveilige situatie in Milheeze, bijvoorbeeld door een veiligere oversteek nabij de school. Dit is een van de zaken die nadrukkelijk ter sprake kwam tijdens de geslaagde openbare fractievergadering in Milheeze op 18 april. Zaken die daarnaast de aandacht kregen waren o.a. het Centrumplan (met name meer parkeergelegenheid en verkeersveiligheid), een mogelijke natuurbegraafplaats (waar niet alleen voorstanders van zijn) en verschillende irritaties in de openbare ruimte. Bovendien werd erop aangedrongen dat we sneller moeten doorpakken op woningbouwplannen in Milheeze. Want hoewel de grootste woningbouwplannen bij Gemert en Bakel liggen, moeten er altijd voldoende mogelijkheden blijven in de andere dorpen. Daarom moeten nu al keuzes gemaakt worden en voorbereidingen getroffen worden met het oog op de toekomst. We zullen het College hiertoe nogmaals oproepen.

De avond in Millus was geslaagd. Kritisch, met zorgen, maar ook met goede ideeën en suggesties waar we als fractie en volksvertegenwoordigers graag mee aan de slag gaan voor Milheeze. We gaan dit snel een vervolg geven in een ander dorp. Ideeën? Stuur ons gerust een berichtje!

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen