25 mei 2015

Geen Ruit en Huishoudelijke Hulp Toelage

Geen Ruit, wel een lange omleiding?

Brabant heeft een nieuwe coalitie. Eentje zonder het CDA. Iets wat we als lokale CDA natuurlijk erg jammer vinden.  We hebben met veel belangstelling het coalitieakkoord gelezen en zijn erg benieuwd naar de concrete invulling van punten. Zo’n akkoord is natuurlijk  uitgewerkt op hoofdlijnen en daarmee bijna altijd een goed idee.  Een punt waar we op voorhand fel op tegen zijn, zijn de voorstellen hoe ze de bereikbaarheid van Brabant willen verbeteren. Geen Ruit maar lapmiddelen. En op zich kan dat ook prima zijn. Als je maar het juiste aanpakt. Maar het voorstel om nog steeds te gaan voor een lange omleiding door de achtertuin van Bakel en daarmee door ons mooie buitengebied vinden we echt bizar. Het levert Gemert-Bakel geen voordeel op maar richt enorm veel schade aan. Een opmerking in het ED naar aanleiding van dit plan was dat de dorpen niet zo moeten zeuren. Dat de steden wel goed genoeg zijn om te komen winkelen maar als we iets terug moeten geven we niet thuisgeven … . Stel je voor dat we besluiten de steden links te laten liggen met z’n allen en alleen nog gaan shoppen op internet of in de kleine kernen … .

Ten slotte,  de wegenstructuur om Dierdonk is vanaf het begin af aan gemaakt om naar de toekomst toe te verbreden. Dat wisten de mensen die een huis in Dierdonk kochten ook (of hadden ze heel eenvoudig kunnen weten). Daarnaast toonde het onderzoek wat destijds is gehouden om deze lange omleiding te rechtvaardigen objectief aan het een slecht plan was. En dan toch zien het we het nu weer terug in het coalitieakkoord.

Het CDA Gemert-Bakel blijft zich hardmaken om de lange omleiding te voorkomen!

Huishoudelijke Hulp Toelage, hou het laagdrempelig!
In de commissie Sociaal Domein is door het CDA opnieuw de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) aan de orde gesteld. Wat is die HHT eigenlijk? Dit is een bijdrage die gemeenten van het Rijk ontvangen om de vraag naar huishoudelijke hulp te stimuleren. Deze regeling moet er voor zorgen dat er zoveel mogelijk werkgelegenheid wordt behouden in de huishoudelijke hulp. Bij invoering van deze regeling heeft de minister bepaald dat mensen huishoudelijke hulp kunnen bijkopen voor € 10 tot € 12,50 per uur (afhankelijk van de aanbieder die de hulp biedt). De rest van het uurtarief wordt aangevuld vanuit deze regeling Huishoudelijke Hulp Toelage. Omdat blijkt dat er nog weinig gebruik gemaakt wordt van deze regeling, ook in Gemert-Bakel, heeft de minister besloten dat gemeenten een extra korting mogen geven op deze extra huishoudelijke hulp.

Wat betekent dit voor u? Wanneer u bijvoorbeeld 2 uur huishoudelijke hulp ontvangt vanuit de WMO maar u graag 1 uur bij wilt kopen dan kan dat. Uw eigen bijdrage voor dat ene uur is dan € 5,- tot € 7,50. De precieze bijdrage is afhankelijk van de aanbieder die u kiest voor de huishoudelijke hulp. De mogelijkheid voor deze extra korting wordt door het Rijk in ieder geval in 2015 geboden.

Omdat binnen Peel 6.1 nog steeds werd uitgegaan van de oorspronkelijk regeling (€ 10,- a € 12,50) heeft het CDA dit onderwerp opnieuw ter discussie gesteld tijdens de commissie Sociaal Domein. Wij vinden namelijk dat we moeten stimuleren dat mensen tegen een zo laag mogelijke eigen bijdrage hulp kunnen inkopen. De wethouder heeft toegezegd om naar aanleiding van de commissie Sociaal Domein hiermee aan de slag te gaan voor de gemeente Gemert-Bakel. Wij zullen dit blijven volgen!

Heeft u nog vragen? U kunt mij mailen: [email protected] of bellen 06-13048355.

Anita Relou, CDA Gemert-Bakel