22 mei 2024

Gezamenlijke toekomst voetbalverenigingen Elsendorp en Fiducia

Op 26 mei zullen de vaandelteams van VV Elsendorp en die van en RKVV Fiducia de laatste officiële wedstrijd spelen onder de huidige naam. Na ruim 60 jaar zullen de beide dorpen ten oosten van Gemert gezamenlijk verder gaan. Vanaf volgend seizoen gaan de voetbalclubs uit Elsendorp en De Rips nauw samenwerken wat moet resulteren in een fusie in 2025. Ruim 10 jaar geleden werd er door de politiek en gemeente al aangegeven dat er tussen (sport)verenigingen meer samengewerkt kan en moet worden om de vrijwilligers te ontlastten maar ook om de kosten beheersbaar te houden. Het is voor alle (sport)verenigingen steeds moeilijker om bestuurders en vrijwilligers te krijgen die veel vrije tijd in de organisatie willen steken. Door middel van samenwerking zullen er straks minder bestuurders en vrijwilligers voor de hand en spandiensten nodig zijn. De beide besturen hebben jaren geleden al besloten om de jongste teams te vormen uit de beide verenigingen. Dit was misschien wel de grootste stap in de richting van een totale fusie. Natuurlijk zal dit voor de iets oudere leden wel de nodige vragen hebben doen opwerpen. Want dit betekend dat er geen streekderby’s meer gevoetbald kunnen worden tussen De Rips en Elsendorp. En dat waren wel de meest beladen wedstrijden. Zeker met de clubliefde die er is bij de supporters.

Geleidelijk aan zal alles in het teken staat van een volledige fusie. Dit betekend dat de groene en blauwe shirtjes aan de kapstok kunnen. Nieuwe kleuren en de nieuwe naam zal de volgende grote stap zijn waar de huidige bestuurders samen met hun leden vorm aan moeten geven. Een mooie uitdaging om de samenwerking te testen. Voorlopig zullen beide velden en kantines nog gebruik worden maar hopelijk zal de samenwerking uiteindelijk resulteren in een mooie gezamenlijke accommodatie waar alle leden zich thuis zullen voelen en de kampioenschappen als één voetbalclub gevierd kunnen worden.

En of dit dan de laatste fusie is dat kan je je afvragen. Duidelijk is wel dat de huidige bestuurders de vooruitziende blik en lef hebben gehad om het bespreekbaar te maken en uit te voeren. Dit soort fusies slagen alleen maar als het van onderaf opgezet wordt. Niet vanuit de politiek of de gemeente. Het CDA feliciteert hen met het uiteindelijke resultaat. Voor ruim 400 leden is de voetbal toekomst zeker gesteld. Wij wensen alle betrokkenen veel sportief succes!

Namens CDA Gemert-Bakel

Wim Meulenmeesters