27 september 2019

Herbeleving bevrijding van 75 jaar geleden.

Woensdag 18 september stond het Ridderplein vol met authentiek oorlogsmateriaal. Met daarbij vele mensen van verschillende nationaliteiten in legeruniformen uit de vervlogen tijden. De klanken van de doedelzakspelers maakte indruk. En dit alles onder een stralende zon met goed gevulde terrassen. Mensen in legeruniform en mensen uit Gemert door elkaar. Genietend van een drankje, een hapje en het schouwspel.

Door dit aanblik en de bijzondere sfeer kwamen ook allerlei verhalen bij me boven. Zo dacht ik aan het verhaal van mijn schoonvader. Die soldaat was in de oorlog, opgepakt werd, in de trein werd geduwd en vervolgens in polen in een concentratiekamp terecht kwam. Na lange tijd kwam hij uitgeput en met veel nare herinneringen terug in Gemert.

Afgelopen zondagmiddag in De Mortel een bevrijdingsconcert. Ook dit was indrukwekkend. De aftrap was een muziekstuk van De soldaat van oranje. Vervolgens werden mooie en duidelijke verhalen verteld over de gebeurtenissen in De Mortel aan het einde van de oorlog. De schut, toneelvereniging en de muziek alles in beeld en geluid. Het waren onzekere tijden! Een tekort aan voedsel, dus daarom ging het eten op de bon zodat het eten goed verdeeld werd. Gelukkig waren er boeren en de korenmolen in De Mortel.

Wat een herinneringen aan spannende en onzekere tijden. Helaas heeft dit alles ook nog eens veel mensenlevens gekost. Nu leven we in vrijheid hebben volop keuzes. Keuzes in wat we eten, wie we willen zijn en hoe we ons willen ontwikkelen. Waardering daarvoor is zeker op zijn plaats. De mensen die hard hebben gevochten voor onze vrijheid mogen we niet vergeten.

Zaterdag a.s 28 september is het veteranen dag, ook mensen die uitgezonden zijn geweest naar oorlogsgebieden worden hierbij uitgenodigd.
Ook hier word 75 jaar bevrijding herdacht.

Het CDA zal ook hier vertegenwoordigd zijn.
Herdenkt u met ons mee? Uw aandacht houdt de gedachte levend.

Namens CDA Gemert-Bakel

Raadslid Toos van den Hurk.