11 maart 2020

N279; advies ondersteunt onze bezwaren tegen plan provincie

Het is even geleden dat wij u hebben bijgepraat over de ontwikkelingen van de N279. Dit onderwerp is wel continu op onze agenda blijven staan en inmiddels is er nieuws te melden. Maar eerst een korte terugblik. Hoe zat het ook alweer?

De N279 is de provinciale weg tussen Den Bosch en Asten. Een zeer druk traject met veel verkeer. Het stuk tussen Veghel en Asten moet nodig aangepakt worden om een betere doorstroom van verkeer te krijgen. Daar wordt al jaren over gesproken. De voorkeur van CDA Gemert-Bakel had en heeft het om het bestaande tracé, de huidige weg zoals die er nu ligt, te verdubbelen. Dus van 2 rijbanen naar 4 rijbanen. En zeker niet te kiezen voor een lange omleiding om Dierdonk dwars door Bakels natuurgebied. Helaas besloot de provincie anders. Wij konden dan ook niet anders dan het college van B&W opdracht te geven er alles aan te doen om onze bezwaren kenbaar te maken en de belangen van onze inwoners tot het uiterste te verdedigen. Daarom is er in januari 2019 een beroep ingediend bij de Raad van State tegen het Provinciaal inpassingsplan N279 (PIP).

Op verzoek van de Raad van State heeft de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak milieu en ruimtelijke ordening (STAB) een advies uitgebracht over de ingestelde beroepen op het Provinciaal Inpassingsplan van de N279 Veghel-Asten. Dit advies richt zich met name op de verkeerskundige- en geluidsaspecten van het plan. Wij zien gelukkig dat het advies van de STAB grotendeels aansluit bij de bezwaren die wij als gemeente hebben ingediend.

Wat zijn de drie belangrijkste punten uit het advies:
1. Nut en noodzaak van de lange omleiding is onvoldoende aangetoond!
    Wat betreft het verbeteren van doorstroming, verkeersdruk, bereikbaarheid en
    toekomstbestendigheid voor de N279 als geheel is er nagenoeg géén verschil in beoordeling tussen
    het huidige tracé en de aanleg van een nieuwe omleiding om Dierdonk (door Bakels natuurgebied!).

2. Het verkeersmodel dat gebruikt wordt in het PIP bevat verouderde gegevens. Er is twijfel over de
    bruikbaarheid van deze gegevens. Met prognoses probeert de provincie aan te tonen dat er tot
    2030 geen 2x2 rijbanen nodig zijn, hoe betrouwbaar zijn deze als de berekende verkeersprognoses
    onzeker zijn?

3. Met betrekking tot geluid is het onzeker of er uitgegaan wordt van de juiste verkeersgegevens.

Hoe verder?
Het advies van de STAB wordt gebruikt door de Raad van State bij de beoordeling van de ingestelde beroepen. De zitting bij de Raad van State wordt rond de zomer van 2020 verwacht. Voor ons is duidelijk dat het advies van de STAB onze bezwaren ondersteunt en we vertrouwen er dan ook op dat een rechter dit ziet en we dit in de uitspraak zullen teruglezen.

Wij blijven van mening dat uitvoering van de N279 op het huidige tracé, in de uitvoering 2x2 rijbanen met een hele ontsluiting in Bakel voor onze bereikbaarheid de beste oplossing is.
Daar blijven wij ons voor inzetten!

Anita Relou

CDA Gemert-Bakel