11 mei 2020

Ondersteuning voor horeca in Gemert-Bakel

Het CDA is er altijd trots op dat Gemert Bakel een bruisende gemeente is. Dit is mede te danken aan het uitgebreide horeca aanbod en de activiteiten en evenementen welke zij jaarlijks (mede) organiseren.

Als gevolg van de coronacrisis en de daaruit voortgekomen maatregelen van de landelijke overheid is ook de horeca binnen onze gemeente economisch keihard getroffen. De eerdere gedwongen sluiting van eet- en drinkgelegenheden hakt er zwaar in.

Op 6 mei jl. kondigde het kabinet versoepelingen van de opgelegde beperkingen aan. In fases worden beperkingen opgeheven waarbij in fase 2 mogelijk de cafés en terrassen per 1 juni weer open mogen, mits zij aan de voorwaarden voldoen. Deze bekendmaking was voor ons aanleiding om vragen te stellen aan het college van B&W, hieronder leest u welke vragen we gesteld hebben:

Is het college bereid om tijdelijk meer vrijheid te bieden aan onze horeca en om mee te denken en ruimhartig om te gaan met mogelijke initiatieven vanuit de horeca?
Dit om de horeca extra kansen te bieden op een goede herstart met als doel om zo snel mogelijk weer (extra) inkomsten te kunnen genereren om zodoende o.a. te stimuleren dat men het hoofd boven water kan houden en dat de werkgelegenheid binnen deze voor Gemert-Bakel belangrijke economische sector op peil gehouden kan worden.

Hierbij denken wij dan bijvoorbeeld aan initiatieven zoals:

• Het verruimen van openingstijden, en terrassen langer toe te staan gedurende de zomerperiode.
  • Een ruimere opzet van terrassen nabij de horecagelegenheden op plaatsen waar dat nu niet is toegestaan.
  • Creëren van tijdelijke ruimte voor (gezamenlijke) terrassen (met eventueel noodzakelijke mobiele tapinstallaties) op andere locaties (pleinen) in de gemeente dan nabij de eigen horecagelegenheid indien deze daar zelf de ruimte niet voor hebben.

Waarbij het uitgangspunt volgens het CDA wel moet zijn dat deze initiatieven in goed overleg en per kern breed gedragen worden in de Gemert-Bakelse horecasector. Voorwaarde vinden wij hierbij het onderlinge solidariteitsgevoel om gezamenlijk uit de crisis te komen en dat initiatieven niet (bewust) ten nadele van sommige horecagelegenheden zullen uitvallen.

Wij hopen hiermede onze horeca handvatten te kunnen bieden waardoor ook zij deze crisis kunnen overleven zodat we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat Gemert-Bakel ook in de toekomst een bruisende gemeente blijft!

Uiteraard blijven wij ook oog houden voor alle problemen welke door deze crisis in andere sectoren zijn ontstaan. Wilt u naar aanleiding van dit artikel met ons in gesprek? Of zijn er andere zaken die u graag met ons wilt bespreken. Neem dan vooral contact op.
Wij zijn er voor U!

Let goed op elkaar en vooral; blijf allemaal (kern)gezond!

Joris van Loon
06-53197616