14 februari 2022

ONS THUIS ALS FIJNE BASIS

Het is fijn wonen in Gemert-Bakel. Dat blijkt: de vraag naar woningen is groter dan het aanbod. Daarom zijn we zo blij dat komende week het bestemmingsplan Doonheide II voorligt in de gemeenteraad. Met dit plan kunnen 288 woningen gerealiseerd worden: van sociale huurwoningen en betaalbare koop tot ruime bouwkavels voor de zelfbouwer. Een bouwplan dat keihard nodig is in Gemert-Bakel!

Daarnaast moeten we het ontwikkelen en realiseren van bouwplannen zien te versnellen om in de huizenbehoefte te blijven voorzien. We hebben hierbij specifiek aandacht voor starters- en seniorenwoningen. Senioren willen vaak wel doorstromen, wat noodzakelijk is voor onze woningmarkt, maar kunnen dit niet door het beperkte aanbod van seniorenwoningen. Starters hebben door de hoge huizenprijzen überhaupt enorm veel moeite om een eerste huis te kopen. En dan helpt een eventuele studieschuld niet mee! Daarom hebben we het Woonplan gelanceerd. Hierbij is het doel om starters met een studieschuld aan een hypotheek te helpen.

Maar dat is niet de enige manier. We hebben meer ideeën om te versnellen:

• Een flexibele houding bij woningbouwplannen: samenwerken op basis van vertrouwen met initiatiefnemers, coöperatief;
  • Een proactieve inzet door onze woningbouwcorporatie Goed Wonen: zorgen voor voldoende sociale (huur)woningen om iedereen een kans te bieden;
  • Aankopen van gronden door gemeente: we hebben weer financiële middelen om voorzichtig een actievere grondpolitiek te bedrijven, waardoor we beter kunnen sturen op starters- en seniorenwoningen.

Met die flexibele houding kunnen we enerzijds versnellen en anderzijds de prijzen drukken. De bouwprijzen zijn momenteel erg hoog. Maar ook het beleid van de gemeente brengt forse kosten met zich mee. Groennorm, waterhuishouding, parkeren en landelijke wetten en eisen zoals duurzaamheid en de Wet Kwaliteitsborging. Zo stapelt het flink op. Begrijp ons niet verkeerd. Wij zijn voor groen en tegen natte voeten. Maar we zullen slimmer om moeten gaan met de verschillende normen om werkelijk tot een versnelling te komen. Voor ons is de belangrijkste vraag: is het een verbetering ten opzichte van nu? Zo ja, dan een positieve grondhouding! Daartoe dienen wij een motie in.

Daarnaast zullen we ons richten op de grondprijzen. Eerder al hebben we het initiatief genomen om de grondprijzen te verlagen. Doel: starters en andere woningzoekenden (vooruit) helpen. Hoewel het uitgangspunt van de gemeente om te werken met marktconforme grondprijzen goed is, vinden we een stijging van 16% voor grote kavels (>250 m²) en 4% voor kleinere kavels een te grote stap. Zeker met het doel om starters en senioren te helpen en met de stijgende overige kosten. Daarom zullen wij in de raad een amendement indienen, waarmee we de grondprijzen van sociale woningen en kleine kavels niet laten stijgen en de grotere met 8% i.p.v. 16%. Hierdoor wordt geen winst gemaakt, maar ook geen verlies. We helpen vooral onze inwoners. Bovendien hopen we dat dit een signaal is voor ontwikkelaars om de prijzen ook laag te houden.

Wilt u graag met ons in gesprek? Neem dan vooral contact op.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen