24 oktober 2023

Problemen in de apotheek

Kortgeleden brachten we vanuit CDA Gemert-Bakel samen met tweede Kamerleden Joba v/d Berg en Inge van Dijk een werkbezoek bij de dorpsapotheek Bakel-Milheeze.  Apothers Jolanda Verbrugge en Rianne Willekens, legden de toenemende problemen die bij de apothekers spelen aan ons voor. Problemen die apothekers, en daardoor direct onze inwoners raken.

Jolanda en Rianne runnen samen met hun team vol passie de dorpsapotheek in Bakel. De zorg voor de patiënt staat hoog in het vaandel. De nauwe banden met de eerste lijn zorgen voor een goede samenwerking met diverse zorgverleners.

Zij willen doen waar het om draait in de apotheek.
Maar helaas gaat veel tijd van de apothekers en het apotheekteam  naar het zoeken van oplossingen voor niet beschikbare geneesmiddelen, het uitleggen aan patiënten waarom het geneesmiddel niet beschikbaar is, extra administratie die daarbij komt kijken, de steeds meer toenemende regeldruk en dan nog de contacten met de zorgverzekeraars over de declaraties. Kortom de geneesmiddelentekorten hebben een behoorlijke weerslag op de dagelijkse werkzaamheden in de apotheek. Dit zorgt ervoor dat er dus veel minder tijd voor zorg en de juiste hulp naar jullie als patiënt toe gaat. Waar het in de apotheek juist om draait kan niet meer geleverd worden.

Voor de patiënt uiteraard erg vervelend, deze krijgen hierdoor te maken met andere geneesmiddelen, moeten vaker terugkomen, kunnen pas later starten met gebruik van geneesmiddelen of dit moet weer onderbroken worden. Of patiënten krijgen hierdoor opeens te maken met bijwerkingen. Dit lijdt tot frustraties bij de patiënt…en ja, wie staat er dan voor je om te vertellen dat het geneesmiddel niet leverbaar is of dat er een alternatief beschikbaar is, de apotheker.

Apothekersteams ondervinden dagelijks last van frustraties, onbegrip en soms verbale agressie van patiënten.

Dit mooie waardevolle beroep krijgt zodoende veel negativiteit te verduren, het verlenen van zorg wordt door deze problematiek behoorlijk overschaduwt.

Mocht je voor de balie in de apotheek staan, bedenk dan dat het apothekersteam er alles aan doet om je te helpen.

Er moet nodig weer ruimte voor zorgverlenen gemaakt worden, zoals in het verleden, zodat uiteindelijk weer jullie als patiënt op de eerste plaats staan. Daarom is het belangrijk dat onze  mensen uit Den Haag deze verhalen komen ophalen uit de praktijk zodat er wat mee gedaan kan worden.

Doreen Sanders

CDA Gemert-Bakel