31 januari 2022

Samen doen waar het om draait

De 4 jaar van deze periode zitten er bijna op, verkiezingstijd en campagne voeren. Wij vinden als CDA Gemert-Bakel dat campagne voeren niet alleen deze periode moet, maar dat is de gehele 4 jaar. Daarin staat de mens en het initiatief voorop. Waar het kan helpen wij mensen, zoeken wij oplossingen. Dat doe je door in gesprek te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat we onze gemeente niet beter en mooier kunnen maken vanuit het gemeentehuis of de raadszaal, maar dat we dat juist samen met onze inwoners moeten doen. Wij knokken voor u als inwoner van onze gemeente, maar zijn ook eerlijk als de wensen soms niet realistisch zijn. En nee zeggen is niet makkelijk. Het liefste wil je iedere inwoner tevreden stellen. Maar wij staan altijd voor een eerlijk verhaal en daarom is die dialoog ook zo belangrijk. Met begrip voor ieders situatie voorkomen we maatschappelijke verharding. Die helaas steeds meer ontstaan. Ook in de raadszaal. Bijvoorbeeld op lang lopende dossiers waar wij en bijvoorbeeld de Dorpspartij zich voor inzetten. Hiervoor zoeken we oplossingen en maken we keuzes. Dossiers die in eerdere periodes zijn blijven liggen omdat het ingewikkelde discussies zijn waar je ook tegenstand mee creëert. Want keuzes maken is voor een deel van de inwoners een goede keuze en anderen zullen het niet met je eens zijn. Maar zonder keuzes, geen vooruitgang.

Nu zijn de verkiezingen aanstaande en zien we een raad die nog meer dan voorheen over elkaar heen valt. De woorden worden groter en de inhoud minder. Ze kloppen zichzelf op de borst want de bestuurscultuur moet beter en het alternatief zijn zij. Maar is in de krant schreeuwen (zonder hoor en wederhoor) nieuwe bestuurscultuur? Is achterover hangen en schoppen zonder alternatieven nieuwe bestuurscultuur? Het is in ieder geval niet onze stijl.
Wij blijven ons inzetten voor de inhoud, voor de mensen achter de dossiers en mogelijke oplossingen. Niet om het gewin van een partij of individueel raadslid. Die staan enkel in dienst van inwoners. Daarnaast roep ik mensen op dan ook wat vaker in de spiegel te kijken. De verharding voor eigen gewin rond de verkiezingen betreur ik zeker in deze tijd dat juist samen het belangrijkste is.

CDA Gemert-Bakel blijft de komende jaren werken aan alle zeven sterke kernen van onze gemeente. Geen kern en niemand is hetzelfde. Dat maakt onze gemeente juist zo mooi: zeven unieke kernen die het allemaal verdienen om bruisend en leefbaar te blijven. Onze gemeente is en blijft sterk doordat inwoners, verenigingen en clubs, ondernemers en maatschappelijke instellingen goed gedijen in het klimaat dat de gemeente met hen heeft gecreëerd. Er is ruimte voor iedereen en voor goede initiatieven. Wij denken vanuit mogelijkheden, in plaats van wat allemaal niet kan. Iedereen moet kunnen meedoen. Politiek draait niet om partijen maar om u als inwoner of ondernemer maar vooral u als mens.

Wilt u graag met ons in gesprek? Neem dan vooral contact op.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen