03 oktober 2022

Toekomstgericht investeren in onderwijshuisvesting

De komende jaren trekken we flink de gemeentelijke portemonnee om stevig te investeren in de onderwijshuisvesting in onze gemeente, en specifiek in Gemert. Naast de nodige investeringen in het Commanderij College Macropedius (hierover schrijven we volgende week meer), wordt een flinke som geld opzijgezet voor het basisonderwijs.

Vorige week verscheen in het Eindhovens Dagblad een artikel ‘Verdeeldheid over scholenplannen in Gemert-Zuid’. Waar met name het verschil van inzicht over bestaat, is de nodige investeringen in de basisscholen van Gemert-Zuid. Stichting GOO pleit voor een nieuwe school op de locatie Berglarenschool én het renoveren van basisschool Het Venster. Wij kijken daar anders tegenaan. En dat vraagt enige toelichting, want we vinden het jammer dat hierover onduidelijkheid bestaat.

We kunnen ons geld maar één keer uitgeven. Dat geldt voor u en mij, maar dat geldt (helaas) ook voor de gemeente. Wij voelen de verplichting om hier zo slim mogelijk mee om te gaan. En daarom zijn wij van mening dat we slim én toekomstgericht moeten investeren in onderwijshuisvesting.

De Berglarenschool is aan het einde van haar levensduur. Daarom moet hier een nieuw gebouw komen om de vele kinderen in Gemert-Zuid een goede onderwijshuisvesting te bieden. Aangezien we dan toch investeren in een nieuw gebouw doen we het liever in één keer goed en maken het groot genoeg om de volledige vraag uit Gemert-Zuid op te vangen. Dit heeft twee redenen. Enerzijds ontstaan daardoor schaalvoordelen. Twee gebouwen betekent immers altijd twee keer investeren, twee keer een (torenhoge) energierekening, twee keer ondersteunende faciliteiten etc. Hierdoor blijft onderwijsgeld over voor waar het bedoeld is: goed onderwijs. Anderzijds heeft een nieuw gebouw altijd een aantrekkende werking waardoor het de verwachting is dat het leerlingenaantal op Het Venster terug zal lopen. Overigens is het aan Stichting GOO om de twee scholen eventueel afzonderlijk te laten, mocht die wens er zijn, maar dan wel in één gebouw.

Een mooie bijkomstigheid is dat de locatie van Het Venster herontwikkeld kan worden met woningbouw. Deze opbrengsten zouden wij graag investeren in een nieuwe school in Gemert-Noord. Met de grote woningbouwlocaties die daar plaats gaan vinden (tegenover Time Out en tussen de Deel en Groenesteeg) zal het hard nodig zijn. Laten we daar alvast de plannen voor maken en zo toekomstgericht investeren in het basisschoolonderwijs in onze gemeente. Want dat verdienen de kinderen van nu, maar ook die van de toekomst.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Erik Schoone