30 oktober 2023

Uit de raad

Vorige week hebben we o.a. in de raadsvergadering het nieuwe grondstoffenbeleid 2024-2030 (afvalbeleid) vastgesteld. In de voorgaande commissievergadering hadden wij reeds uitgebreid aangegeven dat wij bij de verschillende maatregelen en onderzoeken behorende bij dit nieuwe beleid grote bedenkingen hadden. Met name door de grote bijbehorende kosten en waarbij wij veel twijfels hebben over de significante noodzaak en resultaten daarvan. De overige fracties hadden hier geen moeite mee want zij wilden dit punt in de raadsvergadering het liefst als hamerstuk agenderen. Na een aantal kritische vragen van het CDA Gemert-Bakel in de commissie heeft de portefeuillehouder toegezegd dat de uitkomsten van ieder genoemd onderzoek en de diverse maatregelen eerst aan de raad voorgelegd zullen worden voordat het college hierover besluiten gaat nemen. Hiermee zijn wij akkoord gegaan. Belangrijke punten voor ons in dit nieuwe beleid en uitvoeringsprogramma waren voor ons bijvoorbeeld: De mogelijke toekomstige verandering van de papierinzameling in onze gemeente.
Het CDA heeft aangegeven er voorstander van te blijven om de papierinzameling zo lang mogelijk op de huidige wijze uit te blijven voeren, waarbij vele verenigingen op hun eigen wijze in al onze kernen voor de papierinzameling blijven zorgen. De verenigingen generen hierdoor belangrijke inkomsten maar net zo belangrijk voor ons is de bijbehorende sociale cohesie daarvan. Een ander punt is de nieuwe tariefstelling van de milieustraat. 60% heeft in de bewonersenquête aangegeven ontevreden te zijn over de nieuwe tarieven van de milieustraat. Voor ons is het belangrijk dat al onze inwoners (dus ook degenen met een kleinere portemonnee) de mogelijkheid hebben om minimaal één keer per kalenderjaar voor een gereduceerd tarief kunnen storten bij onze milieustraat. Eveneens is het CDA voor de herinvoering van een staffeltarief bij gebruik van de milieustraat, waarbij het tarief steeds hoger wordt bij iedere keer dat er in een kalenderjaar gebruik wordt gemaakt van onze milieustraat. Conform het principe hoe vaker gebruik van de milieustraat hoe hoger de kosten. Hiervoor hebben wij een motie ingediend welke echter helaas (voor veel inwoners) niet werd ondersteund door de overige fracties en de betreffende portefeuillehouder.

U mag er op vertrouwen dat wij bij de invoering van een nieuw tariefstelling de komende maanden hierover de vinger aan de pols zullen houden. Ook zullen wij de uitkomsten van de onderzoeken en bijbehorende maatregelen de komende tijd kritisch blijven volgen om zodoende te komen tot een eerlijk en reëel grondstoffenbeleid voor u.

Joris van Loon

CDA Gemert-Bakel