02 mei 2015

Uit de Raad van 30 april

Een volle agenda tijdens deze raadsvergadering. En een agenda met een aantal onderwerpen die veel van u direct of indirect raken.

Een korte samenvatting:

Nederheide, ontwikkeling recreatiepark en gratis zwemmen voor onze inwoners!

Een langlopend dossier waar afgelopen donderdag unaniem besluitvorming op heeft plaatsgevonden. Onze wethouder De Ruiter heeft hier veel energie in gestoken en met resultaat! Dat wil zeggen, de ondernemer kan verder met het realiseren van zijn plannen,  mensen kunnen in het gebied weer van de ene naar de andere kant wandelen (hekwerk is inmiddels voorzien van een opening) en onze inwoners kunnen gratis zwemmen in strandbad Nederheide. Afspraken hierover zijn vastgelegd zodat we ook over een paar jaar van elkaar nog weten wat we afgesproken hadden en elkaar (ondernemer en gemeente) hieraan kunnen houden.

Kadernota Sport vastgesteld

Hiermee zijn de kaders, hoe we binnen Gemert-Bakel willen dat sport zich ontwikkeld en wat gemeente en verenigingen van elkaar mogen verwachten, ingevuld. Maar de echte uitdaging moet nog komen. Het invullen van die kaders voor de diverse verenigingen. Want kaders zijn belangrijk maar vaak ook “altijd waar”. Zoals ze zeggen “the devil is in the details” en dat geldt zeker ook voor hier. 2 punten die wat ons betreft snel uitgewerkt moeten worden zijn als eerste het teruggeven van de OZB met terugwerkende kracht aan OZB betalende sportverenigingen. Maar ook moet er wat ons betreft nagedacht worden over een dergelijke regeling voor andere verenigingen. Als tweede heeft het CDA nog niet zoveel gevoel bij de buurtsportcoach en welke waarde hij/zij kan toevoegen voor de sportverenigingen. Is het de verbinder die zorgt dat verengingen met elkaar in contact komen? Of is dat wellicht meer een rol voor de diverse dorpsoverleggen? Is het de adviseur waar verenigingen terecht kunnen als ze problemen hebben met bijvoorbeeld vrijwilligers  of het ontwikkelen van een toekomstvisie? Of is het de schakel tussen gemeente en verenigingsleven in zijn algemeenheid? Ook het CDA vindt het belangrijk dat verenigingen gefaciliteerd worden door de gemeente maar wij twijfelen sterk of dit met een buurtsportcoach gaat lukken. We hebben deze nu al namelijk voor 0.8 fte in het gemeentehuis zitten echter heeft dit onze verenigingen tot nu toe nog niks opgeleverd.

Financiële rapportage eerste kwartaal 2015, teveel ontvangen OZB terug naar onze inwoners!

Toen we de eerste financiële rapportage zagen schrokken we behoorlijk. Tijdens de begrotingsbehandeling heeft het CDA namelijk als enige partij gepleit voor verlaging van de OZB. Wij vonden en vinden dat de lasten destijds te ver gestegen waren en zagen diverse kansen in de begroting 2015 om de OZB nu te laten dalen. Helaas stonden we hierin alleen en is de OZB gelijk gebleven … dachten we. Echter nu blijken de taxaties van panden gemiddeld hoger uit te vallen dan begroot en dat levert de gemeente ongeveer 3 ton extra op. En dat is wat ons betreft een forse tegenvaller! Een OZB-stijging in plaats van een OZB-daling dus! Dit geld moet wat het CDA betreft terug naar onze inwoners. Tijdens de behandeling van dit punt bleken we er dit keer gelukkig niet alleen in te staan. Ook de Lokale Realisten deelden die mening en kwamen met een motie om het College een voorstel uit te laten werken om dit geld, het liefst nog dit jaar in december, aan onze inwoners terug te geven. Een dergelijke motie kan het CDA alleen maar ondersteunen! Echter wel met één kanttekening. Stel dat dit terugbetalen dusdanig veel administratiekosten met zich meebrengt dat een groot deel van die 3 ton daarmee opgegeten wordt, dan willen we deze teruggave 2 maanden vertragen en pas in februari volgend jaar plaats laten vinden. Dan kunnen we het immers direct laten verwerken in de nieuwe OZB-aanslagen en zorgen we er voor dat de 3 ton ook echt teruggaat naar onze inwoners en niet voor een groot deel naar een administratiekantoor of extra ambtenaren waardoor er per saldo minder voor u overblijft! En wie weet blijkt er tijdens de aankomende begrotingsbehandeling nog wel iets meer mogelijk te zijn. Wij denken namelijk (en dat dachten we al tijdens de laatste begrotingsbehandeling) dat dit het geval is en dat we daarmee onze verkiezingsbelofte (OZB daling van 10%) volledig waar kunnen maken!