03 maart 2018

Veilige verkeerssituaties voor een KERNgezond Gemert-Bakel

In het voorjaar heeft het CDA met het indienen van 2 moties wederom aandacht gevraagd voor een aantal onveilige verkeerssituaties in Gemert-Bakel waar we ons al langere tijd zorgen over maken.

De eerste motie had vooral betrekking op de verkeersoverlast in het centrum van Bakel
-Toename van de verkeersdruk in Bakel. -Structureel te hard rijd op veel plaatsen in het centrum. -Toename van steeds zwaarder verkeer op doorgaande wegen.
-Veel aanwonenden van met name de Gemertseweg, Helmondsestraat, Dorpsstraat en Schoolstraat in  Bakel ondervinden daardoor steeds meer overlast. Aanwonenden van de Helmondsestraat ervaren bovendien bijkomende overlast van verkeer (niet zijnde bestemmingsverkeer) dat gebruik maakt van de naastliggende ventwegen als “inhaalstroken”.

We hebben het college gevraagd om:
  - Te onderzoeken of en hoeveel vrachtverkeer er dagelijks gebruik maakt van de Dorpsstraat
  - Te onderzoeken hoe de Gemertseweg mogelijk minder aantrekkelijk gemaakt kan worden voor hardrijders en vrachtverkeer,
- Te onderzoeken hoeveel vrachtverkeer dagelijks gebruikt maakt van de routes: Milheeze-Bakel, De Mortel-Bakel, Deurne-Bakel en Helmond-Bakel.

De tweede motie had betrekking op een aantal locaties waar de verkeersveiligheid in zijn algemeenheid in het geding is.
In Bakel met name rondom De Kleine Kapitein en De Bakelaar en in de Helmondsestraat/Dorpsstraat. In Gemert speelt dit bij de oversteek Kapelaanstraat (AH–Ruijschenbergh), waar veel mensen, vaak ouderen, oversteken. Waar ondanks waarschuwingsborden de oversteekplaats gevaarlijk is.

We hebben het college gevraagd om:
- Op de Gemertseweg, Dorpsstraat, Helmondsestraat, Schoolstraat en Auerschootseweg (duidelijker) aan te geven wat de maximale snelheid is en te wijzen op het gevaar voor overstekende kinderen;
- Mogelijkheden (en kosten) te onderzoeken om een veilige overzichtelijke oversteekplaats te creëren op de Gemertseweg in Bakel, thv Kerksedriessen (eventueel gecombineerd met een verkeersdrempel); - Te onderzoeken (met bijbehorende kosten) hoe de volgende Bakelse oversteekplaatsen
* Dorpsstraat (Apotheek)
* Dorpsstraat (Sigmans)
* Helmondsestraat (Achter de Molen)
* Schoolstraat (De Bakelaar)
* Auerschootseweg (Jumbo)
veiliger ingericht/aangepast kunnen worden.
- Mogelijkheden (en kosten) te onderzoeken om de huidige oversteekplaats Kapelaanstraat in Gemert, nu slechts aangeduid met waarschuwingsborden “Opgelet overstekende ouderen” op te waarderen naar een volwaardig zebrapad;
- Te onderzoeken wat de voorgenomen aanpassingen mbt N279 voor consequenties hebben voor het verkeer in de Mortel en Bakel;
- De resultaten van deze onderzoeken uiterlijk oktober 2017 terug te koppelen naar de raad voor de begrotingsbehandeling.

Pas afgelopen week kwam het college oa met een aantal tellingen en een voorstel om bepaalde oversteekplaatsen maar in zijn geheel op te heffen.
Eerlijk gezegd was het CDA daar zwaar teleurgesteld over.
De voorstellen deden totaal geen recht aan onze moties en de veiligheidsproblematiek!

Daarom willen we nu zelf de volgende stap zetten.
We komen zelf met een voorstel .
We hebben hier al ideeën over maar willen die graag met jullie toetsen voordat we ze indienen als initiatief.
Dinsdag 10 april om 20.00 uur
willen we onze ideeën graag met jullie bespreken en aanscherpen in het Parochiehuis in Bakel.
Hopelijk tot dan!

#UwKERNgezond !

CDA Gemert Bakel
Inge van Dijk en Joris van Loon 06-20332846

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.