30 mei 2022

Wegen afwaarderen naar 30 km/h

Een maand geleden schreef het CDA Gemert-Bakel een artikel over verkeer, veiligheid, maatregelen en niet onbelangrijk de mening van u als inwoners van de gemeente. Op ons verzoek om uw mening te geven hebben wij goede reacties gekregen, zijn er vragen gesteld en hebben we op locatie verkeersituaties bekeken. Dank daarvoor! In de aankomende commissie- en raadsvergadering staat de afwaardering en inrichting van de Vondellaan naar 30km/h op de agenda, evenals het voorstel om de wegen in de bebouwde kom van Gemert naar 30km/h af te waarderen en her in te richten.

Bij de aanleg van de Noord-Om is met de provincie afgesproken de Vondellaan her in te richten. Als gemeenteraad bepalen wij of dit ook 30 km/h wordt. Doel is om zoveel mogelijk doorgaand (vracht)verkeer dat niet in Gemert moet zijn, de randwegen neemt. Als CDA staan wij hierachter. Met de herinrichting van de Vondellaan kunnen veel gehoorde klachten van o.a. aan- en omwonenden over te hard rijden, geluidsoverlast en gevoelens van verkeersonveiligheid voor o.a. fietsers worden aangepakt en overlast worden weggenomen of verminderd. Als CDA kiezen wij voor de variant waarbij dit het beste wordt geregeld. Wel zijn er nog een aantal zeer belangrijke punten. Nu rijden er verschillende belangrijke buslijnen over de Vondellaan en wordt de halte aan het Pastoor Poelplein veel gebruikt als opstapplaats. Het OV moet behouden blijven en knap de halte tegelijk met de weg op. Het CDA gaat het college ook vragen om naar u als inwoners tijdens de werkzaamheden goed te communiceren wat de omleidingsroutes en tijdelijke opstapplaatsen zijn. Daarnaast is het belangrijk dat er met de inrichting goed rekening wordt gehouden met de omgeving(o.a. de vele grote bomen) en genoeg veilige ruimte voor fietsers.

Ook wordt gevraagd om te besluiten over de weinige 50 km/h wegen die er nog zijn in de bebouwde kom van Gemert af te waarderen naar 30 km/h(o.a. Heijtsveld, Lodderdijk, Pandelaar, Slenk, Oudestraat en Komweg). Een aantal belangrijke feiten. Allereerst gebeurt dit niet direct maar heeft het door de planning een looptijd van 10 a 15 jaar. Eveneens wordt er pas afgewaardeerd als straten aan de beurt zijn voor grootschalig onderhoud (denk aan vervanging riolering of wegdek). Het mag geen verkeersoverlast in overige straten veroorzaken.

Als CDA willen wij een goed afgewogen besluit nemen. Verkeersveiligheid staat hierbij voor ons voorop en moet verbeterd worden. Hierbij kan iedereen zelf een steentje bijdragen door wat langzamer te rijden of net die ene auto of fietser niet met een vlugge inhaalactie te passeren. De gemeente kan helpen met de weginrichting om het allemala veiliger te maken. Wij gaan ook nog op onderzoek uit, want moet wegen van 30 km/h wel laten aansluiten op randwegen of toch (een gedeelte) 50 km/h handhaven?

Daarnaast blijft voor het CDA Gemert-Bakel uw mening als inwoner erg belangrijk. Hoe denkt u hierover? Moet er, en zo ja waar, afgewaardeerd worden? Laat het ons weten.

Thijs van den Elsen

CDA Gemert-Bakel