02 april 2010

1e Carrousel- en Raadsvergadering

Op 1 april werden de eerste carrousels met de nieuwe raad gehouden. Onderwerpen waren Jaarplan van de Politie, eerste wijziging tarieventabel bij Legesverordening 2010 en mijn onderwerp van de avond, de Verordening Antidiscriminatievoorziening. We moeten als gemeente dit aanbieden aan onze burgers,dus een echte politiek discussie hierover was er niet. Castricum draait al weer 2 jaar mee met 26 andere gemeenten met een Antidiscriminatiebureau in Alkmaar. Dit naar volle tevredenheid. Al waren er slechts 5 meldingen in 2009 uit Castricum.

Mijn enige zorg zijn de kosten die wij als gemeente hiervoor dragen. Het was een bedrag van maximaal 21 cent per inwoner tot begin dit jaar. Per 2010 is dit opgetrokken naar 32,8 cent per inwoner. Een forse stijging van meer dan 50% in zeer korte tijd. En dat in deze tijd waarin we met z'n allen de broekriem moeten aanhalen. Het was een beslissing van het College en helaas kunnen we daar nu niets meer aan doen.

Ik hoop dat het aankomende college niet alleen de grote uitgaven in de gaten houdt, maar ook de kleine. Alle kleine beetjes helpen. De besluitvorming hierover vindt plaats op 15 april in de raadsvergadering.