13 juli 2023

Ponthuis Akersloot

Allereerst even een stukje historie over het pont Akersloot. De pont in Akersloot is ouder dan u wellicht denkt. Het Noord-Holland kanaal werd aangelegd rond 1820 maar voorafgaand aan de aanleg was het water al aanwezig als ringvaart van de Schermer polder. Over de ringvaart bestond er toen al een veerpont vanaf Akersloot.

In 1827 kwam er een nieuwe pont en in 1898 werd deze nogmaals vervangen. Dit exemplaar heeft het meer dan 100 jaar ( 112 jaar) volgehouden. Pas in 2010 werd de pont vervangen door de huidige pont.

Tot 2014 werd de pont geëxploiteerd door het Hoogheemraadschap en daarna door de gemeente.

In het verleden werd Cafe ‘t Pontje verpacht, met de voorwaarde dat er voor gezorgd zou worden dat het pont zou blijven varen.

Logischerwijs was het café dan ook het onderkomen voor de schippers.

U hoort  dat de plek van het pont en het onderkomen van de schippers een plek van groot historisch belang is.

Een historische entree van de huidige gemeente Castricum en van Akersloot in het bijzonder.

Deze toegang tot onze gemeente is onderdeel van veel woon/werk verkeer en van veel toeristische auto, fiets en wandelroutes.

Daarnaast is de beleving van een overvaart met het veerpont over het Noord-Hollands kanaal vaak een bijzondere attractie voor de vele toeristen die er gebruik van maken.

Kortom, het ZOU een visitekaartje van onze gemeente KUNNEN zijn.

Maar dat is het ,helaas, op dit moment nog niet.

Na de sluiting van Cafe ‘t Pontje is er als onderkomen van de schippers gekozen voor een tijdelijk unit naast het pont.

Deze tijdelijke unit geeft deze bijzondere entree van Akersloot niet het aanzicht en uitstraling die het verdient.

Een oude huur unit met veel gebreken en totaal geen uitstraling.  Geen beschutting voor fietsers en wandelaars die op het pont staan te wachten, zitten kan ook niet want een bankje ontbreekt.

Ook de directe omgeving verdient geen schoonheidsprijs, dat zou veel beter kunnen.

Hier komt nog bij dat de schippers niet tevreden zijn met hun huidige onderkomen.

Het riool vertoont gebreken waardoor het toiletwater regelmatig omhoogkomt met alle gevolgen van dien.

Rolluiken die niet werken. Buiten rondom achterstallig onderhoud.

Over de grote van de unit hebben ze geen klagen maar u kunt zich voorstellen dat deze ,vaak groezelig en groen uitgeslagen unit , nou niet de meest aantrekkelijke werkplek is.

Het zou van goed werkgeverschap van de gemeente Castricum getuigen als er een fatsoenlijk, schoon, veilige en gezonde werkplek zijn voor de schippers.

Een unit gaat over het algemeen 15 jaar mee en de gemeente is voornemens deze huur unit in 2024 te vervangen door een nieuw, een zelfde exemplaar.

Het is volgens het CDA , nu het juiste moment om het toch wat troosteloze beeld  dat ik zojuist voor u geschetst heb, te gaan veranderen.

Wij stellen dan ook voor om bij de vervanging van de huidige unit een meer representatief en kwalitatief onderkomen voor de schippers te realiseren.

Passend bij deze bijzondere, historische en toeristische entree van Akersloot.

Ga in gesprek met de schippers over wat zij nodig hebben om hun werk prettig te kunnen doen. Betrek de omwonenden bij de plannen en maak er met elkaar een plek van waar we trots op kunnen zijn!

Namens de CDA fractie, Dorien Veldt