18 juli 2023

Toekomst voor de Hengelsport in de gemeente Castricum?

Het CDA Castricum heeft vragen aan het college gesteld over de waterkwaliteit en de toekomst van de hengelsport in met name onze viswateren. We horen van onder andere Peter van der Heijdt van de visvereniging Limmen dat er bijna geen plekken meer zijn binnen onze gemeente waar nieuwelingen de vissport kunnen leren en de ervaren hengelaar kan genieten van de buitenlucht en zijn/haar sport.

De volgende vragen hebben we gesteld om aandacht te vragen voor het probleem :

We hebben de volgende vragen voor het college:

1. Is het u bekend dat de hengelsport de vereniging is met de meeste leden?
  2. Bent u het met ons eens dat een sportvereniging die ook bijdraagt aan de geestelijke gezondheid van onze inwoners een echte meerwaarde is voor onze gemeente?
  3. Bent u het met ons eens dat er in de gemeente voldoende gelegenheid moet zijn om de sport te leren en te kunnen uitoefenen? Dit ook in het belang van de vis en in het belang van de waterkwaliteit.
  4. Bent u het met ons eens, indien ja bij vraag 3, dat het noodzaak is om een aantal locaties in de verschillende kernen aan te wijzen die onderdeel zijn van al onze sportaccommodaties?
  5. Hoe organiseert het college nu het onderhoud om de waterkwaliteit voor ons stedelijk water en een gezonde visstand te waarborgen?
  6. Is het college bereidt om het onderhoud van de 1mtr zone op de oever over te nemen van het HHNK en het onderhoud waar mogelijk over te dragen aan de visvereniging.

In de bijlage leest u het hele verhaal.