03 juli 2015

CDA is voor behoud kleine speelruimtes in de wijken.

In het nog vast te stellen Speelruimte beleidsplan 2015 / 2025 staat dat o.a. de focus op de iets oudere jeugd komt te liggen (7 – 18 jaar ).

Het areaal en aantal speeltoestellen gaat langzaam krimpen en kleinere speelplekken zullen verdwijnen. Er komen uitsluitend grotere, centrale speelplekken.

Het CDA is er geen voorstander van om de speelplekken voor de kleinere jeugd te laten vervallen. Voor deze groep kinderen is spelen belangrijk voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. Het is in onze ogen ondenkbaar dat de gemeente niet meer faciliteert in speelvoorzieningen voor kinderen onder de 7 jaar.

Dit beleidsplan is bedoelt om goede openbare speelvoorzieningen te borgen voor alle kinderen van alle leeftijdsgroepen.

De aanwezigheid van kleine speelplekken is belangrijk voor de leefbaarheid en de aantrekkelijk van de buurten, vooral voor gezinnen met jonge kinderen is dat belangrijk. Tevens hebben deze plekken ook een grote sociale functie. Het fungeert als ontmoetingsplek van ouders, opa’s en oma’s en natuurlijk de kinderen.

In overleg met de inwoners, jong en oud, zou naar de inrichting van de speelplekken, op de juiste plaats, gekeken moeten worden.

Door grotere , centrale speelplekken te realiseren komt er een grotere afstand tussen huis en speelplek. Er moeten (drukke) wegen worden overgestoken, met de nodige gevaren, kleinere kinderen kunnen in de verdrukking komen tussen de oudere kinderen. Grotere speelplekken kunnen ook voor meer overlast zorgen. Als je speelplekken op grotere afstand ga realiseren, krijg je dan geen grotere afstand tot betrokkenheid?

Een heel goed punt in het beleidsplan is de verbetering van de toegankelijkheid en het niveau van spelen voor mindervalide kinderen.

Als het alleen de financiën zijn die de leidraad vormt voor dit beleidsplan, vragen wij ons af of er alleen met de rekenmachine wordt bestuurd. Er is echt wel geld te vinden om voor de kleiner jeugd speelfaciliteiten te behouden.

Zo nodig zullen we bij de begroting hiervoor extra aandacht vragen.

CDA fractie