26 mei 2015

Toonbeeld 28 april 2015

In 2014 heeft de Raad het College opdracht gegeven te onderzoeken of in verband met de toekomstige verhuizing van de muziekschool Toonbeeld naar Nieuw Geesterhage het huidige gebouw aan de Juliana van Stolbergstraat verbouwd kan worden tot 11 woningen.

Zoals de plannen tot nu luiden zal het huidige gebouw na de verhuizing van Toonbeeld gesloopt worden en de locatie ingevuld worden met 17 grondgebonden woningen.

Uitgangspunt van de opdracht voor de haalbaarheidsstudie voor de ombouw van de school tot woningen was dat de financiële bijdrage uit de huidige locatie van Toonbeeld ten behoeve van de nieuwe locatie van Toonbeeld in Nieuw Geesterhage in stand gehouden moest worden. Het besluit over deze financiële bijdrage is door de Raad in 2014 genomen.

Uit de haalbaarheidsstudie van dit alternatieve plan welke aan de Raad gepresenteerd werd blijkt dat de instandhouding van het huidige gebouw en de verbouwing tot 11 woningen financieel ruim onvoldoende is om de financiële bijdrage te realiseren. Bovendien werd de verkoopprijs van de woningen te hoog voor een succesvolle verkoop.

Het CDA heeft op grond van hiervan besloten niet in te stemmen met dit alternatieve plan.

Wel heeft het CDA ingestemd met een motie om het College opdracht te geven met de buurtbewoners in gesprek te gaan om - het overleg op een goede manier af te ronden- omdat dit onvoldoende was gebeurd.

Fer Wilms