16 juni 2022

CDA fractie Waterschap Rijn en IJssel spreekt zich uit tegen de stikstofplannen van het kabinet

Afgelopen vrijdag werden de plannen om de stikstofuitstoot te reduceren gepresenteerd door het kabinet. Wij maken bezwaar dat er nu alleen naar de landbouw wordt gekeken en niet naar vliegverkeer, industrie en transport. Ook die stoten stikstof uit. Waarom dragen deze sectoren niet bij aan een oplossing? Ditvinden wij niet acceptabel.

Natuurkwaliteit is van vele factoren afhankelijk, dat weten wij als waterschappers als geen ander. Daarom moeten de plannen integraal worden aangepakt, samen met alle betrokkenen in het landelijk gebied. Want naast stikstof hebben we ook te maken met droogte, de kaderrichtlijn water etc. bij al deze plannen geldt: meten is weten! Er moet een toekomstperspectief zijn voor onze agrarisch ondernemers die willen innoveren en investeren. Hiermee creëren we ook draagvlak. Ook in de toekomst hebben wij de agrarische sector keihard nodig voor het beheer van ons werkgebied.

Wij zijn trots op deze sector en alleen samen, met boeren, provincie en andere betrokkenen kunnen we tot een oplossing komen voor een gezond Nederland.

Fractie CDA Waterschap Rijn en IJssel