13 september 2022

CDA stemt in met ambities 2023-2026

Tijdens de algemeen bestuursvergadering van 13 september 2022 is de perspectievennota 2023-2026 behandeld. De nota geeft de richting aan waar het Waterschap de komende jaren aan zal werken en geeft inzage welke kosten dat met zich meebrengt. Voor dit jaar is vooruitkijken moeilijker dan ooit (onder andere de stijging grondstof- en energieprijzen, oorlog, Corona, krappe arbeidsmarkt). De inhoud van de werkzaamheden wordt bepaald door wettelijke taken en vastgesteld beleid.  De afgelopen jaren zijn er veel taken bijgekomen, de meeste zijn te vatten onder het klimaatbestendig maken van het werkgebied. Veel van deze ‘nieuwe taken’ zijn vastgelegd in het waterbeheerprogramma, dat eind 2021 is vastgesteld door het algemeen bestuur. Deze nieuwe taken kosten veel geld, geld dat het waterschap middels belastingen ophaalt bij de inwoners in het werkgebied.

De stijging van de belastingen is bij ons waterschap best behoorlijk. Ten opzichte van 2019 stijgen de lasten voor inwoners tot zo’n 20%. Daarbij moeten we wel vertellen dat ons waterschap bij de laagste belastingtarieven in Nederland behoorde en eigenlijk niet kostendekkende tarieven inde. Het gevolg daarvan is dat het waterschap alsmaar meer schulden opbouwde. De stijgende belasting is nodig om maatregelen te treffen tegen droogte en extreme neerslag.

Het CDA waterschap Rijn & IJssel is van mening dat de perspectievennota de juiste ambities bevat om ons werkgebied veilig en leefbaar te houden en ons te voorzien van voldoende en schoon water. De kosten die hiervoor gemaakt worden zal het waterschap kostendekkend innen bij de belastingplichtigen. In november zal de begroting worden behandeld. Tijdens de behandeling hiervan worden de daadwerkelijke belastingtarieven voor 2023 vastgesteld.