10 februari 2023

Proosten op de week van de circulaire economie!

Op LinkedIn, Twitter, Facebook en nog veel meer socials kwamen we afgelopen week veel berichten tegen over circulariteit. Hergebruik van bouwmaterialen, produceren van continue recyclebaar plastic en papier en een 2e leven voor afgedankte kledingstukken. We zijn lekker op weg….maar nog lang niet volledig circulair.

Ons fascineert de terugwinning van grondstoffen uit rioolwater. Het is ongekend wat je allemaal uit het afvalwater van huishoudens kunt halen.

Zo kwamen wij een heel mooi circulair product tegen dat iedereen zal waarderen, namelijk een circulair Biertje!

Het bier is gemaakt uit ‘ultrapuur’ gezuiverd rioolwater, verpakt in een bierflesje van calciet en het etiket is geproduceerd met o.a. cellulose afkomstig uit wc-papier. Zelfs de drukinkt is gemaakt van vivianiet, afkomstig uit zuiveringslib.

Het is ongekend om te zien (en te proeven) tot waar WE allemaal in staat zijn. Van alle mooie circulaire initiatieven vinden we het circulaire biertje toch wel het meest opvallende product!