19 juni 2016

8 september: Van Leeuwen-lezing

Op donderdagavond 8 september wordt de jaarlijkse Van Leeuwenlezing van het CDA door het CDJA (in samenwerking met het WI) nieuw leven ingeblazen. Dit jaar staat de lezing in het teken van het thema 'Solidariteit in een veranderende samenleving’ en wordt uitgesproken door Doekle Terpstra. De avond begint om 20.00 in het Stadhuis van Rotterdam en is openbaar. Door digitalisering, robotisering, globalisering en andere ontwikkelingen in de samenleving staat de huidige verzorgingsstaat onder druk. Leidt dit tot meer zelfbeschikking en meer vrije markt of juist tot zelfredzame burgers, nieuwe samenwerkingsverbanden en vrijwillige participatie van burgers? Een samenleving, waarin mensen worden gestimuleerd om hun talenten te ontplooien en waarin men omziet naar elkaar is van blijvende waarde. Maar hoe geven we hernieuwde solidariteit vorm in onze veranderende samenleving?

Op deze thematiek gaat Doekle Terpstra in tijdens de CDA Van Leeuwen lezing. Doekle Terpstra (Witmarsum, 16 april 1956) is een Nederlands bestuurder. Momenteel is Terpstra actief als aanjager van het Nationaal Techniekpact 2020. Daarvoor was hij bestuursvoorzitter van de Hogeschool Inholland, voorzitter van het CNV en voorzitter van de HBO-raad.

In de CDA Van Leeuwen lezing staat het hedendaags vormgeven van het christelijk-sociaalgedachtegoed centraal. De lezing draagt de naam van Hannie van Leeuwen (90) vanwege

haar betekenis voor het christelijk-sociaal gedachtegoed en het in praktijk brengen hiervan. Hannie van Leeuwen zal zelf een referaat houden op de lezing en er zal ruimschoots gelegenheid zijn voor discussie en vragen. De lezing wordt door het CDJA (in samenwerking met het Wetenschappelijk Instituut van het CDA )georganiseerd.

Locatie: het Stadhuis van Rotterdam.
Aanvang lezing: 20.00 uur

Locatie: het Stadhuis van Rotterdam.
Aanvang lezing: 20.00 uur