21 oktober 2015

Collegereeks over toekomst politieke partijen

De Wetenschappelijke Instituten van verschillende politieke partijen organiseren in samenwerking met ProDemos, het DNPP en het SCP een reeks colleges over de toekomst van politieke partijen. Het ledenaantal van de landelijke politieke partijen daalt al jaren.  Anno 2015 zijn minder dan 300.000 mensen nog lid van een landelijke politieke partij. Tegelijkertijd groeit het aantal lokale partijen en zijn er partijen zonder leden geïntroduceerd.  Wat betekent dit voor de traditionele politieke partijen? Vertegenwoordigen zij nog wel de wil van het volk? En welke gevolgen hebben deze ontwikkelingen voor onze democratie? Moeten we op zoek naar (aanvullende) alternatieven? En wat zijn die alternatieven dan? Deze en andere vragen komen aan bod in de collegereeks ‘Hebben politieke partijen de toekomst?’.

Colleges
maandag 9 november: Frank Hendriks - Het partijenstelsel in Nederland
maandag 16 november: Marcel Boogers - Opkomst van lokale partijen
maandag 23 november: Josje den Ridder - Is de ledenpartij achterhaald?
maandag 30 november: Paul Lucardie - Is democratie mogelijk zonder politieke partijen?
maandag 7 december:  Afsluitende bijeenkomst met de directeuren van de wetenschappelijke bureaus van de politieke partijen

Praktische informatie
Alle colleges vinden plaats bij ProDemos, Hofweg 1 Den Haag van 20.00 - 21.30 uur (inloop vanaf 19.30 uur). De toegang is gratis. Aanmelden kan via [email protected]. Geef hierbij svp aan welk(e) college(s) u bij wilt wonen. Aanmelden voor de hele reeks kan natuurlijk ook!

Meer informatie
Op de site van ProDemos kunt u verschillende achtergrondartikelen behorende bij de verschillende colleges lezen.

Colleges
maandag 9 november: Frank Hendriks - Het partijenstelsel in Nederland
maandag 16 november: Marcel Boogers - Opkomst van lokale partijen
maandag 23 november: Josje den Ridder - Is de ledenpartij achterhaald?

Praktische informatie

Meer informatie