22 juni 2009

'Investeer in mensen'

Bij het krachtwijkenbeleid richt de overheid zich te veel op de wijk(gemeenschap) en onvoldoende op de mensen zelf. Dat is de boodschap van WI-medewerker Hamilcar Knops en Katinka Eikelenboom van het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks in een interview in het NVMagazine van juni.

Volgens beide onderzoekers wordt er te weinig gedaan aan de daadwerkelijke oorzaken van achterstand. Nodig is een beleid dat gericht is op toerusting en participatie, waarvoor goed onderwijs en arbeidsparticipatie de sleutel vormen. De conclusie van Eikelenboom en Knops is dan ook: ‘investeer in mensen, dan volgen de wijken vanzelf’.

Lees hier het interview in NVMagazine

Katinka Eikelenboom en Hamilcar Knops schreven eerder samen een opinieartikel in Trouw. Het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA publiceerde in februari 2009 het rapport De stad terug aan de mensen over de grote steden.