19 april 2022

Nieuw WI-rapport: Toegang tot gezond voedsel moet gemeenschappelijk goed zijn

Een verbod op reclame voor ongezond eten, nieuwe afspraken over een gezond voedselaanbod en prijsverhoging van ongezond eten en drinken. Deze en andere voorstellen doet het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA (WI) in het vandaag gepubliceerde rapport Gezond leven. De zorg voor het lichaam als gemeenschappelijk goed.

Tijdens de coronapandemie bleek extra dat levensstijlgerelateerde ziekten een groot probleem vormen. Het verloop van corona was erger bij mensen met dergelijke aandoeningen. Ook deden maatregelen zoals lockdowns de levensstijl van velen bepaald geen goed. De oplossingen worden teveel gezocht in meer zorg, meer geld en meer personeel. Dat is een kortzichtige benadering. Het nieuwe WI-rapport verlegt het accent van zorg naar gezondheid.

In de huidige situatie is ongezond aanbod van eten en drinken zeer bepalend. Op stations, in supermarkten en in pretparken en dierentuinen kun je er niet omheen. Doordat ongezond eten en drinken zo vrij toegankelijk zijn, worden mensen onnodig ziek. Denk aan overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, kanker. Ook kinderen raken al op heel jonge leeftijd gewend aan ongezond eten en drinken. Gerard Adelaar, auteur van het rapport: ‘Correctie daarop is geen betutteling. Juist het huidige aanbod betuttelt. Mensen zijn zich daarvan vaak niet bewust. Een stevige correctie vanuit samenleving en overheden is nodig.’

Het rapport bevat een reeks van voorstellen vanuit christendemocratisch perspectief om de markt te corrigeren en een gezond leven gemeenschappelijk goed te maken. Dat begint bij de vorming van een goede voedselcultuur vanuit de samenleving zelf. Maar ook overheden hebben hun verantwoordelijkheid te nemen. Zij moeten het aanbod van fastfood beperken, marketing voor ongezond eten verbieden, afspraken in gang zetten over gezond voedselaanbod, en de markt corrigeren door ongezond voedsel duurder te maken en gezond voedsel goedkoper.