ARJEN SIEGMANN

t: 070-342 48 34
aanwezig: dinsdag en donderdag

Over Arjen Siegmann

Dr. A.H. (Arjen) Siegmann is wetenschappelijk medewerker bij het WI. Hij studeerde econometrie aan de Vrije Universiteit en promoveerde aldaar in 2003 op een proefschrift over verlies-aversie en optimaal beleggingsbeleid. Van 2002 tot 2003 werkte hij als post-doc onderzoeker bij De Nederlandsche Bank (DNB). Met een NWO-beurs werkte hij van 2003 tot 2007 als post-doc onderzoeker bij de Vrije Universiteit en in deeltijd als onderzoeker bij De Nederlandsche Bank.

Vanaf 2007 werkt hij bij de VU. In januari 2022 is hij benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Waardenvol Werk en Christelijk Sociaal-Denken’ binnen de School of Business and Economics (SBE). De leerstoel is ingesteld in samenwerking met het CNV, de vakbond voor werknemersrechten in Nederland.

Zijn publicaties liggen op het vlak van de financiële economie, zie ook http://personal.vu.nl/a.h.siegmann/. Binnen het Wetenschappelijk Instituut houdt Arjen zich bezig met de economische onderwerpen en de ontwikkeling van het christendemocratisch denken over sociaal-economische vraagstukken.

Arjen was lid van de gemeenteraad van Amstelveen namens het CDA van 2006 tot 2012.

Publicaties

• Arjen Siegmann, Onder dak. Bouwstenen voor een toegankelijke woningmarkt voor iedereen, Den Haag: Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, november 2019.
    Podcast: https://soundcloud.com/appelleren/onder-dak-bouwstenen-voor-een-toegankelijke-woningmarkt-1
  • Arjen Siegmann, Het Midden. De middenklasse als morele kern van de samenleving (ook in het Engels: The Middle. The middle class as the moral core of society), Brussel: Wilfried Martens Centre of European Studies, Konrad-Adenauer-Stiftung & Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, april 2019.
    Prijs voor 'Best Activity', zie: https://www.martenscentre.eu/news/two-martens-centre-member-foundations-rewarded-outstanding-achievements-2018
  • Arjen Siegmann, De baan als basis, Den Haag: Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, oktober 2018. Zie ook: https://www.cda.nl/wetenschappelijk-instituut/actueel/nieuws/nieuw-wi-rapport-met-basisbaan-sneller-terug-naar-werk/
  • Arjen Siegmann & Matthias Schäfer (eds.), No Robots: The Position of Middle Class Households in Nine European Countries, Brussel: Wilfried Martens Centre of European Studies, Konrad-Adenauer-Stiftung & Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, april 2018.

Verschillende bijdragen in Christen Democratische Verkenningen, het kwartaaltijdschrift van het WI, zoals:
    • Arjen Siegmann, ‘Paul Collier: The Future of Capitalism’ (boekbespreking), in: Bas Aghina & Marc Janssens (red.), Christen Democratische Verkenningen. China’s groei, Amsterdam: Uitgeverij Boom, herfst 2019, p. 122-126.
    • Gerard van der Meijden & Arjen Siegmann, ‘Wie betaald de rekening?’, in: Henri Bontenbal, Jan Prij & Paul Schenderling (red.), Christen Democratische Verkenningen. Klimaatbeleid, Amsterdam: Uitgeverij Boom, winter 2018, p. 71-77.
    • Arjen Siegmann & Herman de Vries, ‘Hoe diep gaan de wortels van het CDA?’, in: Albert Jan Kruiter & Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Nudging, Amsterdam: Uitgeverij Boom, zomer 2018, p. 19-22.
    • Siegmann, A. en Slootweg, E.J. (2017), ‘Het CDA: van kampioen houdbaarheid naar financiële brekebeen’ in: Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Vrijhandel onder druk. Amsterdam: Boom, herfst 2017.
    • Siegmann, A. (2017), Essay: ‘Hoe staat het met de onomstotelijke waarheid van de rationele mens?’ in: Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Vrijhandel onder druk. Amsterdam: Boom, herfst 2017.
    • Siegmann, A. (2016), 'Het kabinet gelooft meer in Sinterklaas dan in Jozef' in: Geerten Boogaard, Pieter Jan Dijkman, René Munnik en Martijntje Smits (red.), Christen Democratische Verkenningen. Burgerschap in een technodemocratie. Amsterdam: Boom, herfst 2016.

Deze artikelen zijn te vinden op de website van CDV

Verschillende columns in Bestuursforum, het tijdschrift van de CDA Bestuurdersvereniging: